söndag 19 september 2010

Vilodag = Biltongdag

Två dagars välbehövlig vila men som vanligt grogrund för lite rastlöshet.

Den kanaliserades till matlagningsexperiment i köket och ett Biltong-test. Efter lite googlande, jämförande med det recept jag fått så slängde jag det mesta av den skrivna informationen och skapade nån egen version. Jag var ett tag inne på att börja med att bygga en Biltong-box men till att börja med får varmluftsugnen duga.


Efter att ha marinerat/gravat skivor av rostas över natten i en blandning av Pink Rock Salt, bikarbonat, worchestershiresås, lite råsocker och vinäger torkades bitarna av och kryddades upp med en blandning av svartpeppar, smoked paprika och chocolate&chili (en kryddblandning med ancho-chili och krossade kakaobönor).

Sen var det dags att börja skapa egna micro-meathooks av gem och hänga köttet.

 
Efter en timme i ugnen har det inte hänt så mycket.:

















4 timmar senare när jag räknat med att det skulle vara klart (lite optimistiskt):

















Nu börjar vi närma oss 12h i 50 graders varmluftsugn. Där får jag för att jag drog ned kraftigt på saltningen - fuktigare kött att torka ur och en riktigt lång torktid.

















En timme till får nog räcka. Jag har redan tjuvsmakat på en av de tunnare bitarna och smaken är det inget fel på. Jag ska nog tweaka receptet lite och leta upp en älgstek till nästa omgång.

På tal om recept kan man inte låta bli att älska en receptangivelse som börjar med att ange vapen och kaliber: http://www.tasteline.com/recept/Eland_-_Biltong

Om morgondagens pass på CFN  matchar hemsidan kan det bli riktigt skoj. Jag ser fram emot att slita lite :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar