söndag 12 september 2010

Snatching Viking Helen

Det blev träning idag och vila imorgon istället. Lite logistiska manövrar för att få mitt schema att gå ihop så bra som möjligt med planerna att inte träna dagen efter septemberkalaset och att jag är bortrest helgen efter det.

Åkte in till CFN utan nån fastslagen plan och insåg att dagens pass förmodligen inte skulle gå så bra alls (OHS). Dessutom var det dryga 2h innan första passet startade så det fick bli en egen WOD idag.

Jag var inne på att fortsätta på veckans rygg/axlar/grepp-dödare och hade planer på en Viking Helen. 
Började med lite "Jami-stretchar", några minuter hopprep som flöt fint och lite Kettlebell Snatches med 16 kg. Lade sen till 3x10 Sumo Deadlift Highpull med 32Kg KB för att mjuka upp axlarna.
Jag testade sen några svingar men det kändes inte bra i axlarna och inte heller i greppet så jag justerade planen något. Min Viking Helen muterades snabbt till en Snatch Viking Helen:

Snatch Viking Helen - 3 Rounds for Time
500m row
10+10 Kettlebell Snatch 20kg (10/arm)
12 Pullups

Metcon: 12:23

Snatches funkade mycket bättre än svingar idag. Dels för axlarna men även för greppet eftersom en hand fick vila när den andra jobbade och samtliga gjordes obrutet. 
Däremot märks det att det varit mycket pullups på sistone. Första varvet gick på ca 3:20 men sen gick det utför. Jag hade nån idiotisk idé om att det skulle gå att göra sub-10 på denna, men då måste jag få in obrutna pullups.

Målsättningen var att pace'a all rodd strax under 2 minuter men det gick lite snabbt de första två (1:38 resp 1:45) för att sen falla tillbaka till 1:57 på de sista 500. I'm on to something!

Intressanta att jag gjorde denna 3 minuter snabbare än en vanlig Helen trots att jag är ganska sliten. Jag antar att snatches kanske är lättare än Swings (det är ju trots allt 4kg mindre och bara 20 reps/varv) men framför allt säger det nåt om min rodd vs löpning.

En kort shoppingrunda senare hade musklerna börjat stelna till och det var smärtsamt att ta sig ur bilen när jag kom hem. Nu ska jag tejpa tennisbollar och testa lite mer "Jami-stretch" över mina ömma skuldror.

PS
Är en Viking Helen 400 eller 500m rodd?
Surfade runt för lite jämförelsetider och det verkar finnas två skolor angående sträckan..
DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar