onsdag 22 september 2010

Rest is relative - 10 000m Row Personal Best

Idag var egentligen en vilodag. Ganska stel i höftböjarna efter gårdagens pass och riktigt öm i händerna, men jag hade ju en liten plan. 
Jag hade dessutom pratat med Mads tidigare om vad man får göra på en vilodag och detta var tydligen ok :)

Åkte in till CFN strax före 8 och började med lite smärtsam Jami-stretch på tennisboll. Ljumske, höft och underarmar fick sig en omgång och sen lite uppmjukning av baksida lår medan jag snackade med Mads om Functional Training-utbildningen i okt/nov. Jag är riktigt sugen...

Dagens pass på tavlan gjorde att mitt beslut att vila idag kändes riktigt bra, men det var dags för mitt lilla test: 10 000 meter rodd!
Jag har aldrig rott längre än 3000m förr men det verkade vara en naturlig utveckling att testa på lite längre distanser.

Nu har jag inte alla tider men jag försökte ligga på en 500-split på runt 1:55-1:57 de första fem kilometrarna. Jag hade en liten svacka runt tvåtusen men annars gick det fint fram till 5000m.

Nästa allvarliga dip kom vid 5500-6500 när jag råkade tänka på att jag bara var halvvägs och jag var nog uppe och slarvade på en split på 2.12 stundtals för att samla kraft, men generellt försökte jag ligga under 2:05 (men helst under 2:00). Hela passet kördes på Damper 8-9 och jag låg väl på en spm på 32-36 (kollade inte så noga)

Det blev iallafall en del personbästa om man nu får säga det om övningar man gör för första gången:

3000 m - 11:22 - PB med en hel sekund (1:53.7/500m)
5000 m - 19:01 - PB - ny distans (1:54.1/500m)
6000 m - 23.11 (1:55.9/500)
7000 m - 27:12 (1:56.6/500)
9000 m - 35:09 (1:57.2/500)
10 000 m - 38:42 - PB - ny distans (1:56.1/500m)

Ja, jag är statistik-nerd, men jag tycker det är intressant att se att jag genomgående tappade i splittid mellan 3 och 9K och att jag mellan 7K & 9K låg över mitt totala snitt sett till hela sträckan.
Det visar framför allt på att jag hade kraft kvar till att "spurta" sista kilometern och där ligga på ett snitt på 1:46.5/500m). Det kan ju ha att göra med att Númi pushade på mig under upploppet :)
Om inte annat ger de siffrorna mig fingervisningar för pace-hastigheter i framtiden.

Det var iallafall riktigt tungt mentalt de gånger jag distraherades till att titta på displayen och det kändes duktigt i sätet och i händerna. Jag varierade friskt mellan korrekta drag, enarmsdrag med höger för att torka av handtaget/dricka/vila vänstern och drag som fick bygga på lite mer benstyrka för återhämtning av armarna.

Det var riktigt kul att prova på det iallafall och jag nådde ju målsättningarna (sub 20 på 5K och sub 40 på 10K) och var till min förvåning 1 sek snabbare än mitt tidigare på 3K. Jag tror dock inte jag ska prova att utmana 10K igen närmaste veckorna men det kanske är nåt man borde få in en gång i kvartalet eller så. Vi får se...

Efter passet blev det några bitar biltong (lätt vanebildande produkt det där) innan cykelturen till kontoret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar