lördag 27 november 2010

Nån typ av stege

Det långa "medelålderskrispass" jag funderat på till idag fick vänta till ett annat tillfälle så jag satte istället ihop en cirkel med syfte att höja mjölksyratåligheten - inspirerad av min diskussion med Rickard.

Idén var att köra en stege med ökande tidsintervaller där jag ska hålla samma hastighet genomgående i alla segment. Varje intervall följs sen av en lika lång vila.
Eftersom jag inte testat detta förr så var jag dock väldigt osäker på vad en realistisk pace-takt skulle kunna ligga på och efter konsultation med Mads så valde jag att börja på 1:45 idag. En del av utmaningen är dessutom självkontroll - att hålla den pace:ade hastigheten även på de korta intervallerna.

Roddstege
30sek rodd / 30sek vila
45sek rodd / 45sek vila
1 min rodd / 1 min vila
1.15 rodd / 1.15 vila
1.30 rodd / 1.30 vila
1.45 rodd / 1.45 vila
2 min rodd

Pacefart: 1:45/500 meter.

Här hade jag definitivt underskattat min arbetskapacitet. 1:45 var alldeles för enkelt att hålla och var knappt svettig efter avslutad stege. Det enda som kändes lite ansträngt var underarmar och grepp(!)
Endera får jag fortsätta bygga stegen och köra till fail eller testa att pace:a på en lägre split - typ 1:40/500m nästa gång.

Jag var inte säker på om jag skulle vara nöjd eller missnöjd över resultatet. Det gick bättre än förväntat, men jag fick ju inte det arbetsresultat jag var ute efter utan det var snarare en tidskrävande uppvärmning.

 För att råda bot på detta satte jag ihop en liten cirkel som komplement.

3 Rounds for Time - Med 10kg viktväst
10 Pullups
10 Pseudo Planche Ring Pushups
10 Burpees

Metcon: 6:43

Första varvet gick fint med allt obrutet men sen gjorde västen sig påmind med besked. Pullups gick skapligt, men ringarmhävningarna var nästan svåra att bromsa i nederläge och burpees var ingen kul upplevelse med väst. Men säkert karaktärsdanande :)

Imorgon blir det välbehövlig vila eftersom jag räknar med att kvällen bjuder på både vin, avec och cigarr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar