fredag 15 juli 2011

Små steg och ny övning

Lite lagom rörig arbetsdag såhär i semestertider, men inget som satte käppar i hjulen för en lunchträning.
Det märks verkligen att många är lediga eftersom det inte direkt är nån trängsel i gymet de här dagarna.

Greasing #1
Windmill 4/4 @ 24kg - tungt för axlarna idag. 1leg DL 4/4 @ 40kg. Complex @ 40kg kändes ganska ok men lite öm vid kontaktpunkterna på axlarna. Samsonstretcharna och sidostretcharna visade sig välbehövliga (och smärtsamma).

Sen var det dags för kanske det av Rickards styrkepass jag fruktat mest; En övning jag inte kan, en övning jag aldrig testat och (tack och lov) välbekanta marklyft.

Styrkepass #3
Overhead Squat 3-3-3-3 @ 90%
20-25-30-35kg
Riktiga flugvikter men min rörlighet (eller snarare brist därav) gör även lätta vikter till stora utmaningar. Jag brukar kämpa med 20kg och sist jag testade 30 så tippade jag. Så detta blev ett lagom skamfullt PB :)

Positivt dock att de kändes ganska ok. Dags att hitta nån lämplig kritiker till nästa gång som kan kolla formen.

Hang Power Snatch 3-3-3-3 @ 90%
20-20-25-35kg
Detta var Snatch-premiären för mig så jag körde medvetet väldigt lätt för att försöka förstå rörelsen. Intressant nog kändes 35kg enklare än 20, men jag fattar inte hur man bekvämt tar ned stången från raka armar i snatchgrip. Själva lyftet var riktigt kul, men just nedtagningen gillar jag inte.

Deadlift 3-3-3-3 @ 90%
100-130-150-150kg
Tyckte de första repetitionerna kändes ovana och obekväma tills Rickard påminde mig om att jag hade lyftarskorna på mig. Betydligt enklare i strumplästen men lite besviken på att 150 kändes såpass tungt.

Greasing #2
Foamroller & stång, KB på knä, frog, kobra och bröststretch

Totalt sett ett riktigt skoj träningspass trots allt. Även om jag nu nöter med vikter långtifrån matchar min storlek så kändes det väldigt skönt att se att det går framåt. Detta är nog första gången jag testat OHS och inte slutat på dåligt humör.

Sen kändes det ju skönt att veta att jag hade 2kg kött väntande på att bara skäras i skivor. Det blev såpass lyckat att jag svängde förbi CityGross och plockade upp 3kg till så nu klarar jag mig över helgen :)


Fredag 15/7
Kcal: 1 931 Carbs: 5g Fett: 136g Protein: 171g
Frukost: Äggröra på äggvitor, bacon/lök/kassler, dubbel espresso
Lunch: Högrev, bearnaise, blåbär
Middag: Högrev, Kimchi, brynt smör, parmaskinka, en bit mörk choklad

Lite högt på fett, men det är ju fredag...

Apropå högrev och kötttillredning i allmänhet rekommenderar jag följande länk.
Bra och pedagogisk information om vad som händer när man tillagar kött och dödar myten om att "stekytan stänger porerna".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar