måndag 4 juli 2011

Plus och minus i WOD och kost

Idag är första dagen av min nya striktare regim. Steg ett är en uppstyrning av kosten och jag har senaste 2 veckorna successivt (om än väldigt snabbt) gått mot en Paleo/LCHF/Keton-kost.
Jag har inte helt vant mig vid att byta ut min te-och-macka-frukost mot äggröra och bacon vid sextiden på morgonen och jag känner mig ganska trött och lite energilös.
Däremot är det fascinerande hur snabbt resten kroppen vänjer in sig. Jag fuskade medvetet i lördags när jag var på dop och tog en bit tårta och två kanelbullar under dagen. Det var det första gluten jag fått i mig på drygt en vecka och jag mådde inte helt hundra efteråt.

Nåväl - tillbaka till dagens träning. Har haft ont i högerarmen hela helgen men efter voltaren och ännu mer ispack så börjar den kännas bättre så jag bokade in mig på dagens pass trots allt. Lite övermodigt skulle det visa sig.


Warmup
Roddar, Spealutfall, Caterpillar Walk etc.

Styrka/Teknik
Weighted Pullups 5 -5 -5 - 5 -5 @ 80%

Här visade det sig att högern inte är tillbaka och det funkade inte alls idag. Klarade som bäst en trea på 16 kg och det kändes inte bra att koppla ihop flera ens utan vikt. Körde några multipler av ettor och tvåor på 16 till slut.

WOD - 4 Rounds of Meters & Reps for Time
1 min Row
1 min rest
1 min Burpee Pullup
1 min rest

Metcon: 1328 meter / 26 Burpee Pullup.

Rodden flöt ganska fint (347, 332, 327, 322, 328 meter) men med en målsättning på 320+ per segment var det slitigt mot slutet. Jag hade ju insett att Burpee PU inte skulle funka bra oavsett vad så jag sparade mig inte så mycket till dem och de är ju knappt värda att nämna i sammanhanget. Excentriska fasen funkade inte alls så jag gjorde min Burpee, greppade räcket och kippade mig upp för att sen släppa som en sten mot marken.

Oh well - nöjd med rodden, pinsamt dålig på BPU.

Greasing
Pre:
Hann bara med 15 Hollow Rock, Windmill 4/4 @ 20 kg och 1-leg DL 4/4 @ 44kg innan passet.
Post:
Foamroller + stång, KB på knä, Frog Squat, Kobra,


Nytillskottet i bloggen blir nu kostredogörelse för varje dag (eller snarare postar jag nog den delen varje dag jag gör ett vanligt inlägg).
Målet för de närmaste 30 dagarna är att ligga under 50g Carbs per dag och en kcal-gräns på 2000 samt minimerade mjölkprodukter (Valio i mitt frukost-te och  kanske i kaffe).
Det kändes dessutom skönt att igår snubbla på en kyl full med oxfile med kort datum på ICA när man ska börja på något sånt här :)


Kost:
Frukost: Äggröra med lök, paprika, Bacon & Dijon. Te med en skvätt Valio.
Lunch: Kycklingfile med zuccini, broccoli, paprika och lite aioli
Middag: Oxfile, Zuccini, lök och lite bearnaise
Övrigt: Dubbel Espresso, 2 bitar biltong, några skivor Parmaskinka

Jag ska bespara er alla detaljer, men som gammal kock och tillika excelnörd så postar jag den dagliga summeringen iallafall:
Kcal: 1877,40   
Carb: 24,35g   
Fett: 108,71g   
Protein: 200,81g

4 kommentarer:

  1. Har du sett det här?
    http://whole9life.com/2011/06/whole-30-v4/

    SvaraRadera
  2. Whole9 har en hel del bra info så jag kollar dem med jämna mellanrum.
    Från deras synvinkel fuskar jag fortfarande eftersom jag har mjölk i mitt te, men jag håller på att leta upp nån variant som smakar bra utan det.
    Just idag med "sandpappershals" och svårt att svälja så smakar det mesta trist iallafall ;)

    SvaraRadera
  3. Är du gammal kock?! Hade jag ingen aaning om..man lär sig något varje dag! :) Ska bli spännande att se framöver vad du lagar för paleo-mästerverk då!

    SvaraRadera
  4. Jag är full av överraskningar ;)
    Sitter som bäst och räknar och klurar på recept som kan funka. Hittar jag på något lyckat så dyker det väl upp här på bloggen!

    SvaraRadera