måndag 11 juli 2011

Kimchi - veckans grönsak

Kände mig riktigt pigg i kroppen idag men desto mer trött i huvudet så efter en väldigt lång dag på kontoret beslöt jag mig till slut för vila - även om det satt långt inne. Löjligt träningssugen nu, men imorgon blir det av!

Nu ska ju inte detta bli nån matlagningsblogg, men jag fick några frågor om den Kimchi jag satte för nån vecka sen och den blev ruggigt god nu efter ca 10 dagars jäsning.

Jag hittade en stor glasburk med patentlock på Granit. Jag är inte säker på om man behöver ett såpass tätslutande lock men det kan inte skada.



Kimchi
100g = Kcal: 30,1 Carbs: 4,9g Fett: 0,1g Protein: 1,4g
Ingredienser
1 kg salladskål (1 stort huvud)
1 dl grovsalt
3-4 vitlöksklyftor (eller 1 stor solo)
100 g rättika
ca 1dm purjolök
1 msk riven ingefära
2 tsk Muscovadosocker
1 msk fisksås
2 msk Kodjochang (Koransk Chilipasta)
2 msk Kodjokaro (Koreansk Chilipeppar)

Dag 1
Dela kålhuvudet på längden och skär bort stocken.
Varva kålblad & salt i en stor bunke, häll lite kallt vatten över och ställ i press i 12-24h (lägg en assiett/tallrik på kålen och ställ något lagom tungt på).

Dag 2
Skölj av kålen för att få bort saltet.
Riv/pressa/finhacka vitlök & ingefära och finstrimla rättika & purjolök.
Blanda sedan chili, chilipasta, fisksås, vitlök, ingefära, purjo, rättika & socker till en röra.
Gnid in pastan i kålen och se till att den även hamnar mellan bladen. Här kan det vara läge att skära ner stora blad i mindre bitar så det blir enklare att portionera kimchin senare.
Rulla ihop bladen tight och lägg tätt i en burk med tätslutande lock.
Låt jäsa ca 7-10 dagar.
Ät! Njut!

Man kan tydligen kickstarta jäsningen genom att låta den stå i rumstemperatur ett dygn, men jag körde min i en ganska kall kyl och den började bli klar efter ca 8-10 dagar.
Den koreanska chilin och chilipastan är inte så starka men sjukt goda. Jag hittade dem på Korean Food på Luntmakargatan. Testa gärna till äggrätter, kött etc...


Uppdatering:
Chilihettan verkar endera ha lagt sig djupare i burken eller utvecklats med tiden. Om man inte vill ha en riktigt stark kimchi kan det vara läge att dra ned mängden en aning...

Måndag 11/7
Kcal:
1928 Carbs: 21g Fett: 101g Protein: 215g
Frukost: Äggröra (lök/sparris), gravad lax, espresso
Lunch: Nötstek, zuccini, broccoli, aioli
Middag: Kokt torsk med hackat ägg & brynt smör, Broccoli. Hallon

Hittade opastöriserat ekosmör på Cajsa Warg. Så löjligt gott när det fick lite färg - nästan så det var värt priset!

3 kommentarer:

  1. Fan, vad duktig du är, Mattias! Ser fram emot imorgon! /Rickard

    SvaraRadera
  2. Det där lät inte dumt alls!
    Bra jobbat också med "dieten" verkar gå finfint för dig med omställningen :-)

    SvaraRadera
  3. Thanks!

    Kimchin är nästan beroendeframkallandeoch omställningen börjar ta sig. Nu känns inte äggfrukost lika märkligt längre :)

    SvaraRadera