fredag 22 juli 2011

Metcon Blackout och Civila Trottoarövningar

Långt ifrån på topp när jag vaknade imorse och beslutet att köra kom att straffa sig en del. Efter kostomläggningen har jag varit bortskämd med väldigt bra sömn så att sova rent löjligt dåligt inatt och vakna med en sjuk nackspärr var ingen vidare uppladdning. Tror nacken kommer sig av mina aningen spastiska "headbangande" GHD-situps igår.
Hade dessutom en hektisk förmiddag på jobbet med möten och avrapporteringar så jag hann inte med någon greasing idag innan passet började.

Det var iallafall varmt och mysigt på CFN med många deltagare däribland en aningen kaffedopad Richard ;)
Vi var dessutom tydligen många som fortfarande led av stela och ömma hamstrings sen de tidigare passen.


Warmup
500m rodd (1.34), hindu pushups, stretchar och förb.. burpees.

Styrka/Teknik
1 Arm Dumbbell Powersnatch
3-3-3-3-3 @ 90%
22 - 22 - 30 - 34 - 36kg
Intressant övning. Mycket svårare att snatcha en hantel än en kettlebell och jag har som vanligt problem att dyka under och fånga utan förlitade mig mer på kraft och höjd.
Här började jag känna att något inte stod helt rätt till. Efter lyften hade jag flera riktiga blodtrycksfall där det blinkade lite oroande i utkanten synfältet och jag behövde stanna och koncentrera mig för att hålla balansen.
Jag valde dock att tro att det skulle gå över och att det inte var nåt som hindrade mig att köra dagens metcon.


WOD 5 Rounds for Time
5/5 One Arm Dumbbell Snatch 22kg (mod 24kg)
6 Dumbbell Deadlift 2x22kg (mod 2x24kg)
10 Burpees

Metcon: 12:14 Rx+

Detta visade sig en ordentlig utmaning på fler sätt en ett. Dels var det ett sjukt jobbigt pass, men blodtrycksfall/blodsockerdiparna återkom flera gånger. I början pausade jag lite varje gång och var inne på att bara köra tre varv, men när jag såg att jag var klar med tredje på knappt 7 minuter lade sig pannbenet i den interna diskussionen och jag valde att avsluta samtliga varv.

Däremot hade jag ett par mikro-passouts under de sista två vändorna.
Tog ett djupt andetag, brände av 5 snatch alt 6 marklyft och sen svartnade det och jag återfick kontroll och syn när jag stod på alla fyra på golvet. Tror det hände 4-5 gånger på de sista två varven och jag var väldigt svajig en lång stund efter passet slutat. Men det genomfördes!!
Däremot vek jag ned mig även för post-greasingen idag... 

Efter ett shoppingbesök på Cajsa Warg träffade jag på Martin utanför ett fik vid St Eriksplan och blev sittande för att snacka crossfit ett tag. Till omgivningens stora glädje demonstrerade han en övning som de kört igår och innan jag visste ordet av låg jag också på trottoaren i civila kläder och visade hur jag typ kippar mina situps för att få dem att gå snabbare. Vi fick nog en del skeptiska blickar från förbipasserande och andra cafegäster.


Misstänker att dagens blackouts kan ha en koppling till att jag kanske ligger för lågt i energiintag för att köra metcons kontinuerligt. Mitt intag just nu är beräknat på BMR utan aktivitetsmultiplikatorer och baserat på min målvikt snarare än dagens så jag ligger nog på ett ordentligt underskott nu.
Planen var att hålla dessa nivåer strikta i en månad (dvs en dryg vecka till) men jag kanske måste öka lite. Jag ligger dessutom ofta alldeles för lågt på Carbs med en nivå runt 20g/dag.
Nu vet jag att jag iochmed morgondagens dubbla 40-årsmiddag kommer överskrida åtminstone kaloritaket, vilket kanske är vad kroppen behöver..

Kost Fredag 22/7 
Kcal: 2 045g Carbs: 20g Fett: 116g Protein: 197g
Frukost: Äggröra, bacon/kassler/lök, dubbel espresso
Lunch: Högrev, Broccoli, Bearnaise, Hallon, choklad
Middag: Biff, ruccola, svamp, tryffelsmör, 1 glas rött

Om bara det kunde bli lite svalare så jag kunde få motivation att ställa mig i köket och börja preppa morgondagens mat (som jag inte får äta alla delar av....). AC på fullt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar