fredag 17 juni 2011

Þungur - Grattis Island!

Dagens pass på Crossfit Nordic gjorde verkligen skäl för namnet "Þungur" eller Thungur/Tungur som jag misstänker att det ska uttalas. Idag är Islands Nationaldag och det skulle ju firas genom en passande WOD.

Började med en uppfriskande cykeltur i spöregn till gymet med en kort sväng förbi Budo & Fitness för att plocka upp ett par Wrist Wraps för att försöka spara handlederna.

Efter lite uppvärmning gick Ali igenom teknik på frivändningar där jag fortfarande sliter med min timing.


Styrka
Deadlift 5-5-5 @ 80%
100-130-140kg
130 kändes klart tyngst, men generellt märks det att jag körde de få enbenta marklyften igår. Sen gjorde jag missen att tejpa ett finger aningen hårt innan lyften men när jag märkte det var yttersta två lederna svullna, rödprickiga och sjukt ömma. Klantigt!
Touch and go utan problem på samtliga dock.

WOD "Þungur" - 5 rounds for time
5 Power Clean 100% Bodyweight (mod 70kg)
5 Deadlift 100% Bodyweight (mod 70kg)
30 Doubleunders (sub 90 singles)
10 Lateral skip jumps över stången

Metcon: 11:28
Passet gjorde verkligen skäl för namnet!

Power Cleans på kroppsvikt är ju inte att tänka på och tillochmed 70 kilo var löjligt tungt. Återigen får jag inte till klippet utan flera lyft var på ren styrka/armdrag. En rep lyfte jag upp till hängande och lyckades pausa där innan rycket. Skitsmart! Inte konstigt att min armbåge ömmar lite nu...
Marklyften är ju normalt ganska lätta på kroppsvikt men direkt efter powercleans kändes de tunga på bara 70kg. Det var dessutom ca 2 månader sen jag körde marklyft i metcon.
De tidiga passen på dagen hade tydligen sprungit 200m istället för doubleunders men det spöregnade (tack och lov) under mitt pass. Hade jag behövt springa hade tiden varit sämre.

Imorgon blir det nog mest teknik igen tror jag - och dessvärre en del jobb..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar