fredag 3 juni 2011

4P - Push, Pull, Pace & Pannben

Vaknade ganska tidigt med hjälp av lite pratglada måsar utanför fönstret. Fortfarande stum i kroppen men inget som hindrar träning iallfall.

Hade hoppats på 08-passet men det var fullt så jag cyklade in till Odenplan runt elvasnåret istället.

Andreas och Christian slet med "Amanda" när jag kom in. Kul att se, men jag var ännu gladare att det inte var min WOD för dagen. Istället presenterade Tomas nåt som var betydligt mer i min smak.

Warmup:
500m row (luugnt  - 1.36)
Hindu Pushups som INTE högerarmen gillade
Walking Lunges, SamsonStretch mm
Sa jag att jag fortfarande är stel?

Teknik: Flaggan (aka "portklappen" för mig)
Vare sig förväntningar eller resultat på denna övning. Tomas påpekade att jag inte låser ut armarna utan istället försöker hänga den med böjda armar och krummad kropp. Axelpositionen ska ligga mer likt den i OHS (som jag har stora svårigheter med). Testade bara 3 ggr - ville inte påfresta axeln mer än nödvändigt.


WOD 5 Rounds for Results
1 min Pushup
1 min Row
1 min Rest

Metcon: 105 Pushups, 1610m Rodd Rx
(Inga glidmeter men rätt adderat här - huvudräkning direkt efter metcons är inte min starka sida) 

Här handlade det mycket om Pace och Pannben trots rodd är min grej. Erik hade 1494 meter på 08-passet så jag satte ett mål på 300m/minut vilket bör ligga väl inom kapacitet. Min bästa all out är 363m/min men då är det inte läge att göra om den 4 ggr till...

Pushups kördes i bursts om 5 reps; 25, 20, 20, 20, 20
Första varvet var det lite tight att hinna till rodden eftersom det inte fanns nån transitionstid så efter det försökte jag köra snabbare PsU's i början för att sen gå till rodden när klockan nådde ca 45 sek. Sista PsU rundan vilade jag nog de första 5 sekunderna dessutom.

De första roddarna pace'ades ned en aning och jag fokuserade på sträckan per 20-sekundersintervall för att försöka ligga aningen över 100 meter (mao standard Tabata-tempo) och därigenom ha en chans till upphämtning om jag märkte att jag låg efter vid 40 sek.
Roddarna landade på 320 - 327 - 323 - 318 - 322 meter

Lömskt pass men dock helt i min smak. Sista rodden började jag "all in" med hoppande maskin som resultat, men orken räckte inte så långt i det tempot. Bättre resultat än jag hoppats på i båda övningarna iallafall.

Sen fick jag lära mig något nytt av Tomas - att kolla på effektkurvan på C2'an för att optimera kraften. Jag ror inte i nån snygg parabelform utan snarare sågtandsprofil, men det har att göra med mitt slutdrag med armarna. Bra eller dåligt? Det får Google svara på...

I övrigt så svär jag över min iPhone som inte har lust att uppdatera mig hur det går i Regionals (eftersom jag inte har twitterappen installerad), men det finns ju datorer. Sjukt spännande, men lite trist att det inte finns nån livefeed. Det måste väl finnas nån geek med webcam och GPRS som kan skapa en hackig lo-res-feed kan man tycka!

Sjukt bra jobbat hittills iallafall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar