onsdag 22 juni 2011

Seg Fran och Kost för Optimal Hälsa #5

Jag vill gärna tro att gårdagen hade viss inverkan på dagens prestationer. Den  tillbringades med en "planeringsmiddag" inför vinterns skidresa vilket innebar en del öl och som resultat av det nån timme sömn mindre än jag behövt.

Jag skulle köra pass på Haga med några kollegor idag och hade lite olika idéer i åtanke men när det visade sig att det bara var jag och Per (och att vi snackade lite mycket under uppvärmningen) så fick jag revidera lite för att vi skulle hinna klart innan klassen efteråt behövde salen.

Vi började med att köra lite teknik på frivändningar och kippar (Pullups & Toes To Bar) samt några test-thrusters innan vi drog igång.

WOD - Fran for Time
21-15-9
Thrusters 40 kg
Pullups

Metcon: 7:02 Rx

Insåg att jag aldrig kört Fran Rx förr, men jag är inte särskilt nöjd med tiden. Gårdagen gjorde sig påmind och så även högerarm och grepp. Första varvet tog 2 minuter så även om jag aldrig kommer nå några sub 4 så borde jag kunna trimma 60-90 sek på eländet tycker jag.
Jag har fortfarande problem att få ett genomgående "driv" i mina Thrusters så de mikropausas ofta och stången har sällan axelkontakt. Dessutom faller jag fram på fötterna när jag börjar bli trött.
Pullups kändes fint muskulärt men jag hade nog filat lite hårt på valkarna för det kändes i händerna. Dessa taktikbröts på 15/6, 8/7 och sista 9 obrutet.

Per kämpade riktigt bra och kom imål strax efter vilket är en sjukt bra bedrift med tanke på att han inte har kipparna än.

Sen var det dags för finalen på Mat för Optimal Hälsa & Prestation på CFN.
Det märktes att det var midsommartid för vi var inte så många på vad som nog var den bästa föreläsningen i serien där allt knöts ihop. Vi gick igenom sömn & stress och dess påverkan på vikt och prestation, när man ska äta (spelar ingen roll), vitamintillskott och fick en intressant ögonöppnare angående solskyddskräm (det minskar inte risken för malignt melanom men begränsar däremot produktionen av Vitamin D).

Sen hann vi med att avhandla periodisk fasta, repetitioner av de tidigare föreläsningarnas viktigaste punkter som dessutom sattes i prioriteringsordning. Riktigt intressant, men jag tror jag fortfarande kommer fuska till viss del och kosta på mig risken med Maillard-reaktioner på mina köttbitar.

Nån måtta får det vara :)

2 kommentarer:

  1. Den där ölen är ett satans otyg..i mitt fall blev det lite Jägermeister(huga!)under gårdagens konsert som inte direkt kommer påverka min träning positivt idag..men just ja! Jag tränar ju med gummiband så det spelar ju ingen roll!haha

    SvaraRadera
  2. Huga indeed.. Det var många år sen jag provade jäger nu.

    Hoppas gummibandandet gick bra. När "får" du åka in till Nordic igen då?
    Det är dags att svära åt ringarna snart igen tycker jag :)

    SvaraRadera