torsdag 2 juni 2011

Springaren i Notre Dame testar lyftarskor

Efter en riktigt produktiv dag hemma tyckte jag det var dags att testa de nya skorna.
CFN hade helgdagsstängt men Haga var öppet så det blev ett sent eftermiddagsbesök.

Började med 1 km löpning som lite uppvärmning men den delen är nåt jag helst vill glömma...

Om man skulle rita upp en sån där klassisk graf man hade i skolan över de snabbaste djuren skulle jag ligga i  klass med Quasimodo (som iofs inte är ett djur) och marginellt framför bältdjuren.

Det tog mig ca pinsamma 6,30 med riktigt ont i korsryggen de sista 400 meterna.
Jag har ingen aning om varför löpning alltid dödar ryggen värre än både marklyft och KB-swings eller varför det generellt sliter så oproportionellt mycket på mig. Klart att det skulle vara lättare om jag vägde mindre (min avsaknad av löparfysik till trots) men i förhållande till annan konditionskrävande träning tycker jag det känns lite skevt. Undrar om det skulle funka bättre i vanliga löparskor än att försöka Pose'a runt i nån typ av framfotssteg i mina Vivo Barefoots..

Körde sen lite Shoulder Rolls, Front Squat/OHS med tom stång och en del stretch samt 2 x 3+3 Pistols med 8kg Kettlebell.

Barbell Complex
(Power Clean - Press - FS - Push Press - Back Squat - Back Press)
50 - 50 - 60 - 60 kg

Clean & Jerk
50 - 59 - 68 - 68 - 72,5 - 72,5 kg

Skorna känns riktigt bra och det känns som om framför allt clean-delen sitter "snyggare" med dem. Det kan ju vara placebo men så länge det funkar så... Däremot är fortfarande axlar, armar och rygg osamarbetsvilliga. Utsida axel har varit såpass möra sen i måndags att de stör nattsömnen så det kanske inte är så konstigt att lyften inte kändes hundra. Få upp stången funkade ganska bra, men nedtagningen smärtade en del.

Ska bli intressant att se vad dojorna kan ge när resten av kroppen har hämtat sig

2 kommentarer:

  1. Löpning är extremt tufft på bålstabiliteten. Varenda gång du trycker ifrån och sträcker ut benet bakom dig så krävs en grym bålstyrka för att inte "tappa" magen och därigenom "översvanka" och belasta länden. Prova att överdriva fokus på att hela tiden hålla en lätt anspänning i magen - se det som att du ska försöka binda ihop överkropp med underkropp. Det går även att använda ett snöre som du knyter i navelhöjd när du har magen lätt kontraherad. Sen gäller det att inte tappa anspänningen medan du springer så att snöret stramar åt... Lycka till! Och ja, jag hade nog släppt fokus på att byta löpstil fram tills dess att du klarar att stabilisera mage och rygg :)

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för tips och förklaringar!
    Jag sprang för första gången frivilligt i hela mitt liv ifjol så jag tänkte att det var lika bra att börja med mockasinskor, men jag ska nog testa vanliga löpardojor och börja lugnt och ofta på korta distanser.

    Jag har aldrig tänkt på löpning annat än en snabbare variant av gång = inte en tanke på teknik eller hur det kan förbättras :)

    SvaraRadera