onsdag 15 juni 2011

Icepacks, Självinsikt och LBM-mätning

Häromdagen köpte jag en hot'n'cold is/värmedyna på apoteket och det är verkligen fantastiskt skönt att köra icepack på ömma muskler. Nu inväntar jag en "Cold Compression Therapy Shoulder Support" från England. Det är som ett kompressionsstöd för axeln med inbyggda icepacks som jag hoppas på ska hjälpa mina ofta överansträngda axlar att återhämta sig.

Recension kommer så snart den testats.

Jag har även insett en gång för alla att jag inte riktigt klarar att hantera träning och kost på egen hand. Jag har för lite kunskap för att få till korrekt balans mellan rätt/fel och framför allt för lite/för mycket - särskilt när jobbsituationen ser ut som i dagsläget. Som en sund pragmatiker har jag därför sett till att få hjälp; Från och med måndagen efter midsommar ska jag låta Rickard guida mig kontinuerligt under sommaren.
De mjuka målen är eliminerade (eller iallafall färre) "idiotpass", bättre kosthållning och att lyckas balansera träningsdosen under skade/överträningströskeln. Hårda prestationsmål ska jag väl tala tyst om tills vi gjort en uppskattning av vad som är realistiskt men det vore ju kul att kunna beta av nåt fler av årsmålen.

Så inför nystarten såg jag i eftermiddag till att fixa nån typ av nollvärde att utgå ifrån med hjälp av en BodPod-mätning, men jag ser nog det mest som "fun facts" änsålänge. Tydligen har jag en Lean Body Mass på nästan 77 kilo på mina 184 cm - vad det nu innebär. Genomsnittligt, Mycket, Lite?

Tyvärr är den massan också ordentligt vadderad (med nån procent mer än jag gissade), men det hoppas jag börja råda bot på nu. Om inte annat ska det bli intressant att se vad en uppföljningsmätning i höst kommer visa.

I övrigt blir det vila eller förhoppningsvis lite rörlighetsträning imorgon innan kostföreläsningen för att ge axlarna en extra dags återhämtning. De har trilskats lite sen Ellie och sim-murph, men det tar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar