fredag 7 januari 2011

Vikarie-AMRAP

Idag fick jag återigen äran att rycka in på Haga och vikariera för Jenny.
När jag kom dit var det bara 4 personer bokade vilket gjorde att jag kunde planera ett lite friare pass då det inte riskerade bli trängsel om stationer/redskap.

15 minuter innan passet skulle börja ramlade det in lite fler deltagare så det fick bli en snabbrevision på planen för att rymma de 9 personer som kom. Hälften av dem hade dessutom aldrig testat Crossfit förr. Det är alltid lite nervigt att programmera egna pass och särskilt när man inser att deltagarna har så skilda erfarenheter..

Efter lite uppvärmning med löpning i korridoren, stretchar och Hindu Pushups så övades det en del enbenta marklyft med kettlebell ackompanjerat av en hel del frustrerade uttryck över balansförmåga, men när de tagit av löpardojorna och lyfte i strumplästen gick det betydligt bättre.

Dagens WOD var planerad att vara ganska flåsig, och jag tror jag prickade skapligt rätt.

WOD AMRAP 15 min
12 Kettlebell Swing
8 Burpee m sidohopp över steplåda
12 (6+6) Utfall med Kettlebell
8 Squats

Kettlebellswings var nya för många deltagare och jag kände igen mig alltför väl i några av de "muskelsvingar" som förekom. Om jag ska tro feedbacken från deltagarna så var passet lyckat iallafall. De "gamla rävarna" kunde köra tyngre/hårdare och nybörjarna kunde skala ned vikterna och köra i lite lugnare takt.

Jag tänkte dessutom att det inte vore mer än rätt att jag själv också testade passet och det gjordes nu under kvällen!

Körde övermodigt på 32kg KB två första varven innan jag bytte ned till 24kg.
Riktigt slitigt pass som tog en hel del på svankryggen för min del. Skulle nog kört på 24kg genomgående och startat lugnare. Det blev nästan 7 varv iallfall (2 utfall + squats kvar).

Jag körde förresten mitt Barbell Complex 2+2 på 40kg innan instruktörspasset men det kändes väldigt stelt i axlarna/händerna idag.. Inget vidare alls faktiskt och när jag testade bara lite kippsvingande i pulluppräcket sade axeln ifrån. Suck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar