tisdag 28 december 2010

Sisyfos-snö och PB-Jakten 2010

De senaste dagarna har spenderats med aktiv vila. I söndags testade jag på "Death by Sisyfos Snöskottning" i snöstormen. Efter 2,5h kontinuerligt skottande på en inte alltför stor tomt gav jag upp. Då hade jag iallafall skottat all yta minst två gånger men det drev igen ganska omgående och vallarna att knuffa upp släden på började närma sig axelhöjd så jag hade kunnat fortsätta resten av dagen utan att det spelat nån roll. Det var verkligen ingen brist på snö..

Avslutade dagen med en härlig 4km promenad - varav 2km med ca 10kg packning - i stundtals knädjup lössnö (mitt i körbanan).

Idag tog jag första steget i Person-Bästa-Jakten 2010 och åkte in på CFN vid lunch. Tyvärr kändes inte kroppen helt hundra med lite ömmande muskler/leder - möjligen till följd av en evighetslång bilresa igår - men skam den som ger sig.

Efter greasingen (50kg Barbell Complex, 16kg windmill, 50kg 1leg DL) så började jag så smått med den lista 1RM jag lite lagom storhetsvansinnigt föresatt mig:

Press (Tidigare: 65kg, Mål 75kg)
55 - 60 - 65 - 70 Fail - 70 (PB) - 75 Fail - 75 Fail
5 kg från det utsatta målet men jag hade inte så stora förhoppningar på pressarna idag. Redan under greasingen kändes 50kg tungt att pressa, men  det blev iallafall ett PB om lite mindre än jag hoppats. Jag har ju trots allt satt femmor på 65 tidigare..

Hang Power Clean (Tidigare: 65kg, Mål: 75kg)
50-60-70 (PB) - 75 Fail - 75 Fail - 75 (PB) - 80 Fail - 80 Fail - 80 (PB)
Här kändes det ganska ok upp till 70, men sen tog det tvärstopp och mina misslyckade försök på 75 kilo kom aldrig över höfthöjd eftersom jag kände att tekniken försvann. Plötsligt hittade jag "klippet" och 75 kilo gick lätt och efter att ha kört samma vända med misslyckanden med 80 kilo satt den också! 5kg över målet och ett PB med 15kg!

Power Clean (Tidigare: 70, Mål: 85kg)
50 - 60 - 70 - 75(PB) - 80 Fail - 80(PB) - 85 Fail - 85 Fail - 85 (PB) - 90 Fail - 90 Fail - 90 Fail
Samma visa med vanliga PC som HPC - tekniken fallerar och jag började bli lite trött i draget. Jag fick iallafall upp 85 och satte målet. 90 var uppe till brösthöjd två gånger (med en hel del armdrag) men jag är dålig på att dippa in under och fånga.. Close but no cigar!

Front Squat (Tidigare 100kg, Mål 110kg)
90 - 95 - 100 Fail - 100 - 105(PB) - 110(PB)
Lite oroad för denna pga mitt eviga vänsterknä, men jag insåg att jag vid det här laget slet mest med rackningen. Första failen kändes fel redan när jag tog den av racket men sen lyckades jag jobba upp nån typ av agression mot stångeländet och körde 100, 105 och 110 relativt snabbt. 110 var inte snygg dock eftersom jag gick ned alldeles för djupt och på väg upp hade jag nästan stången i händerna ett ögonblick.
Men den kom upp till slut!

Weighted Pullup (Tidigare: 32kg, Mål: 40kg)
10 - 25 - 40 Fail - 40 Fail - 40 Fail
Fick nästippen över alla tre försöken på 40kg, men där var det stopp.. Jag skyller på julmatssvullen kroppshydda!

Deadlift (Tidigare: 170kg, Mål: 180kg)
110 - 130 - 140 - 160 Fail -160 Fail
Här var det inte mycket kvar att ta av.. Redan 130 kändes tungt och 160kg kände jag bara på men insåg mina begränsningar. Lite irriterande eftersom jag kört treor på 155kg och treor Touch'n'Go på 140kg innan jul, men då hade jag iofs inte försökt beta av en lista med planerade personbästa innan...

Dagens besök landade ju i ett rent styrkepass, men det var skönt att testa igenom lite begränsningar. Trots att kroppen inte kändes stark idag så kan jag inte klaga på resultatet. Det blev ju iallafall 4 Personbästa på ett och samma pass och därmed lite nya siffror att förhålla sig till..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar