torsdag 31 oktober 2013

Välplanerat men "kycklade jag ur"?

Oförklarligt trött imorse och snoozade två gånger innan jag tog mig upp men inte ens en quadrupel Espresso fick riktigt fart på livsandarna. Flyttade därför dagens träning till efter lunch vilket kändes som ett bra beslut.

Hade gruvat mig en del för dagens pass. Kortfattat på skärmen, men längre i praktiken och den här gången skulle jag tänka igenom det före och skapa en plan.

WOD 10 Rounds for Time
300m Row
10 Thrusters @ 30kg

Metcon: 24.03

Insåg ju omgående att 100 thrusters inte är nåt som passerar obemärkt även på lätt vikt och jag var osäker på hur de skulle funka med rodd.

Fast bestämd att inte bli tagen på sängen igen körde jag två testvarv för att känna på lite. Under dessa programmerade jag C2'an för distansintervaller och satte vilan till 1 minut som var den tid jag gav mig för transitions och thrusters.
På andra (lågpace'ade) testvarvet var jag tillbaka och på plats i rodden med 17 sek till godo.

Paus och tankearbete.

Även om jag tog det extremt lugnt så är 10 varv en hel del och jag räknade med att det skulle bli tufft runt varv 7-8.

Nu bestämde jag mig för att låta C2'n pace'a mig för 1.20 för thrusterdelen varje varv i skarpt läge och sen låta rodden vara min enda variabel.

Thrusters kördes till en början obrutet, sen 6/4, upp på 8/2 och sen 6/2/2 (varv 7 -9 där det blev tufft) men utan att sätta ned stången. Tillbaka i rodden varje varv med 28-32 sek "vila" varje varv och alla roddar i sub 1.55-split-tempo så de tog mellan 1.03 och 1.08 där jag tillät mig att glida till 300m varje varv.

All in all gick passet mer eller mindre precis som jag planerat det. Inga överraskningar men duktigt slut när Thruster #100 var klar.

Däremot funderar jag i efterhand på om jag "kycklade ur" som amerikanerna skulle sagt. Skulle jag kört en kortare thruster-pace eller helt struntat i att sätta en bestämd tid för dem och bara arbetat kontinuerligt... men frågan är å andra sidan vad det gjort med min arbetskapacitet i övrigt. Klart jag skulle kunna ro ett försvarbart antal meter på 25-30 sek i lugnt tempo istället för att vila men....

Antar att jag måste göra om det nån dag för att se skillnaden - även om det inte lockar på något sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar