tisdag 1 oktober 2013

Breaking the Airdyne och nya lärdomar

Allmänt småirriterad senaste dagarna - både i höften och i sinnet. Tack och lov för lite träning för att lätta på trycket.

Gårdagens setup:

A: 5 set
Back Squat @32X1, 6-8R, 90 sek vila
60-80-90-95-100kg(6R)

B: 5 set
Deadlift @40X1, 4-6R, 90 sek vila
60-80-80-85-85kg (6R)

C: 4 set
Stepups m 2xKB 9/9 Reps, 90 sek vila
2x20-2x16-2x16-2x16kg

D: 4 set 
Alternating Standing DB Row 9/9R, 90 sek vila
2x16, 2x16, 2x16, 2x16kg

E: 25 min AMRAP
Airdyne for Calories
333 Calories

BS funkade ganska bra. 8 reps genomgående utom sista set på 100 där jag lade ned vid 6 reps Godkänt på teknik och form av Númi även om höger knä vill falla in lite vid tung last.

DL kändes lite knöligt och greppet var inte på topp. Körde 6 reps genom hela men safeade på vikterna.

Stepups hade jag hunnit glömma sen sist och därmed underskatta... så 2x20 var absolut för tungt så jag fick växla ned till 2x16. Stående rodden hade jag nog däremot kunnat kliva upp till 18 eller 22kg-hantlar för den kändes ganska enkel.

Sen var det då AIrdyne... Körde 10 min och klev sen av i ca 2 minuter för att låta Mattias kliva in och köra sin 1min max effort  innan jag fortsatte. Testade att gå all out i 15-20 sekunder vid omstart vilket medförde att wattmätaren på Airdynen slog över på noll?!? Det sista effekttal jag såg var 668W sen bara en nolla tills jag slutade trampa. Märkligt.

Idag körde jag en långsession med James Jowsey på Nordic som enda träning. Det tog oss nästan två timmar men det verkar som om han hittat en sannolik orsak till mina höft- och ryggproblem och att mina försök att stretcha ut dem på sistone troligen snarare givit motsatt effekt. Nu ska jag köra hans program till punkt och pricka några veckor så får vi se om det ger effekt.. så inget mer foamrollande på länge "..and NO spending time at the bottom of a squat!!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar