lördag 3 november 2012

Apgrepp och Shuttleruns

Torsdagskvällens sjukgymnastik bjöd återigen på lite ögonöppnare för min del.

Planen var från början behandling, men vi kom snabbt in på grepp och det visade sig då att mitt grepp som jag varit ganska nöjd med sannolikt har stor skuld till mina problem med brachioradialis.

Jag håller alltid ganska långt ut i fingrarna (orangutang-style) på alla övningar i ett räcke/ringar och tillochmed på lätta marklyft och använder aldrig hook grip utan förlitar mig helt på att jag kan hålla fast ändå.

Avslöjad som den teori-nörd jag är började Martin med att visa mig anatomiskisser på front och back arm lines och vilka muskler som aktiveras hur och när. Vi testade lite avlastad CTB mot skivstång i rack och där bevisades det bortom allt tvivel att jag hade (och gör) fel!

Fortsättning följer, med förhoppning om att detta skulle kunna hjälpa mig med allt från CTB och Muscleups till frivändningar och marklyft.

När jag kom in till Nordic idag vid 11 var det helt galet mycket folk. Full klass plus uppladdning för ett imponerande Fran-battle.

Själv hade jag ett pass som var bekvämare än det såg ut på papper att ta tag i.

WOD: OTM 12 min
3 Shuttle Run (10+10m)
1 Deadlift 70kg

Metcon: Check!
Alla varv låg på ca 38 sekunder. Efter varv 3 gjorde jag det enda som gav egentlig känning i ryggen när jag testade en lite väl överentusiastisk vändning med touch i golvet. Tvärnit + nigning + vridning + böjning + motsatt acceleration var inte optimalt så efter det började jag toucha toppen av viktskivorna istället för golvet vid vändning.

Marklyften är ju inte ens teknikvikter än men det känns så skönt att jag faktiskt får marklyfta nånting igen.

Avslutade med lite tekniktester på handstående mot vägg för att försöka gå ut till fritt. Fick nog till 2-3 försök på kanske 3 sek fristående, men jag är för feg för att sparka upp fritt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar