torsdag 26 maj 2011

Stel AMRAP och Mat för Optimal Hälsa 2

Sen tisdagens pass rör jag mig lite som Zeb Macahan, det vill säga ganska stelbent och gärna med vikten på utsidan av fötterna. Jag tror Invisible Fran var spiken i kistan för framsida lår - sweet pain (försöker jag intala mig).

Tog cykeln in till Crossfit Nordic efter jobbet med förhoppningen att det skulle mjuka upp benen lite inför kvällspasset som dagen till ära hölls av intensitetsfantomen Nils. Jag hann dessutom se 17.30-passet köra sin WOD och imponeras svårt av Christians sjukt snabba boxhopp. Om jag kan nå halva den farten skulle jag vara glad!!

Teknikdelarna var inte på min sida staketet idag:
Strikta Toes to Bar 3 x 90%
Tja, jag klarar inte riktigt en om jag inte får kippa eller böja benen.. så tre stycken bortdömda ettor blev dagens resultat.

GHD Situps
Här handlade mest om lite teknik för att aktivera rätt muskler och göra rörelsen korrekt. Jag har lite svårt för det när jag går under parallellt och har en tendens att dra mig upp istället för att kicka.

Efter det var det dags för dagens pass, som Nils passande nog var The One to Beat med 13 rundor tidigare på dagen. Nördig som jag får erkänna mig vara så räknade jag ut att han snittade ca 69 sekunder per varv så jag tänkte att jag skulle försöka pace'a mig på den intensiteten från början.

Det kommer nog inte som nån överraskning att det sket sig...

WOD - AMRAP 15 Minuter
10 Boxjump 60 cm
10 Jackknife w 10kg Medball
5 KB Swing 24kg
5 Burpees.

Metcon: 10 varv Rx (och 10 boxjumps, 10 Jackknife, 5 KB Swing)

Första varvet kändes kungligt bra och särskilt med tanke förutsättningarna. Boxjumps flöt snabbt, jackknife och KB var inga problem och burpees var helt ok. "Varv 1 på 45 sekunder - Detta går ju som tåget!!"
Att jag aldrig lär mig...
Redan på boxjumps varv två närmade sig väggen då de inte alls flöt som de skulle. Efter att ha dragit tårna i lådan föll de tillbaka till de metodiska tunga hopp jag är van vid och i senare varv blev det inte ens jämfotahopp upp.

KB kördes snabbt med aktiv pushdown och Jackknife gick på typ två andetag, men värst av allt var burpees. När jag nått varv sju-åtta ville jag helst stanna nere när jag väl nått mattan.. Bröstmusklerna och benen ville inte som hjärnan ville..

Efter en snabb dusch var det dags för del två av Mat för Optimal Hälsa med Karl Hultén.
Idag var det mer fokus på mat och råvaror och han bjöd på både plus och minus (om man ser till vad jag tycker om att äta ;)

Det mest nedslående var väl teorin om att minska "belöningsvärdet" av mat, dvs det är lättare att äta lagom och hälsosamt om maten inte innehåller fett, socker, salt, umami etc etc och generellt smakar illa..
Frågan är hur man ska ställa sig till detta som mat-nörd...

Fruktos låg högt på svarta listan med ett dygnsmax på ca 25-40 gram (ca 4 äpplen). Inga problem för min del just med äpplen, men jag vet inte hur fruktoshalten ser ut i andra livsmedel.

På hans "gröna lista" återfanns iallafall potatis, morötter etc som vissa hävdar vara förbjudet. Nu är inte det just sånt som är min största svaghet tyvärr, men den dag nån kan uppfinna ett bra surdegsbröd som jag "får" äta står jag först i kön..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar