söndag 29 maj 2011

The Man who Ate Everything

Helgen började väldigt stelt och några voltaren kändes inte helt obefogade igår. Ingen muskelspecifik träningsvärk (förutom axlarna) utan mest en generellt härlig dov värk i kroppen som kvitto på att jag iallafall inte höll igen i fredagens tävling.
Jag var i efterhand lite missnöjd med att jag inte orkade prestera bättre, men som Erik påminde mig om är det lätt att bli fartblind och jämföra sig rakt av med de som är bättre utan att tänka på de skilda förutsättningarna. Om jag tänker efter så ska jag enligt all logik inte klara mig särskilt bra i en direkt jämförelse med de som har en gedigen träningsbakgrund, jobbar med hälsa/träning på dagarna och är yngre och mer disciplinerade än vad jag är.
Ibland får jag nog motvilligt påminna mig om att mitt utgångsmaterial är en medelålders kontorstjockis som skolkade från skolgympan - men jag gör tack och lov framsteg :)

Helgen har därför fått gå i lite lugnare tecken där träningsdelen begränsats till några mils cykling. Jag avslutade även en riktigt bra bok för de som är matintresserade.

The Man who Ate Everything av Jeffrey Steingarten

Detta är ingen Paelo/Functional-Foodsbok i stil med Robb Wolf med flera men den tar upp en hel del intressanta aspekter kring råvaror, smak och tillredning på ett väldigt humoristiskt sätt.

Den börjar när Jeffrey får jobbet som restaurangkritiker i Vogue och inser att han inte kommer kunna vara objektiv eftersom det finns en hel del mat han inte tycker om (Svärdfisk, Späck, Ansjovis, Allt med Dill, Grekisk mat) och hur han går tillväga för att lära sig tolerera / uppskatta smaker han normalt ratar och hur han kan förändra sitt sätt att äta.

Han testar sig igenom ett antal olika dieter på ett väldigt grundligt sätt, gör upp med fettmyten (även om han avsatt ett helt kapitel till det syntetiska fettet Olestra) men de mest intressanta handlar om frukt och grönsaker - hur mognadsprocessen fungerar (på kvist, eftermognad) och vad som händer näringsmässigt i olika typer av frukt om den får mogna naturligt jämfört med på en fraktbåt eller ett fönsterbräde.

För förvarna eventuella läsare så handlar delar av boken om jakten på ultimata recept (kapitel två handlar uteslutande om surdegsbröd) men å andra sidan finns kapitlet "Salad - The Silent Killer" som går igenom "alla" de gifter som återfinns i den hälsosamma grönsaksdisken.

Boken presenterar väl inga direkta nyheter för den som pluggat in sig på Paleo, men den är också ganska gammal med en första utgåva från 1997 och vissa kapitel skrivna redan sent 80-tal.

Om man däremot är både mat-nörd och uppskattar blandningen av torra fakta, hälsosamma råd växlat med definitivt ohälsosamma (men väldigt frestande) recept så är det väl värt att plocka upp ett pocket-ex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar