söndag 7 april 2013

Open och den oklara definitionen av 1

Äntligen är Open över!
Det kanske är många med mig som tänker samma sak, men för min del har jag ju inte kunnat köra passen utan bara avundsjukt deltagit från sidlinjen som domare. Det gör inte att det känns mindre skönt att det är över dock.
Hade jag varit med hade jag med all säkerhet presterat riktigt illa eftersom det var få WOD's som passade mig, men det har varit riktigt frustrerande att vara begränsad till kvastskaftsrehab under hela perioden. Klar outsider-känsla!

För min del avslutades det på eftermiddagen idag med att döma Javad. Nu kan vi alla återgå till det normala.. i varierande grad.

På den stora plussidan har jag kört tre nya testdagar med lite tyngre belastning så det ska bli intressant att se hur kroppen känns imorgon.

Fredag:
Teknik/styrka
BackSquat 60kg
2-4-6-8-10 reps

WOD for time:
10 shuttle runs (2x10m)
40 sit ups
20 Russian KB Swing@ 16kg
10 Stepups (5/5)

Metcon: 3.14

Teknikfokus på bål/hållning på Backsquat som funkade fint i lugnt tempo.
WOD'en i kontrollerad fart och obrutet. Ryska svingar på 16 är lite lurigt eftersom det är så lätt vikt.

Lördag
Lite lätt träingsvärk på morgonen. Ovant men grymt välkommet!

A: On The Minute 12 Minutes
3 Deadlift 70kg
3 Slamball 10kg

Vila 5 min

B: 3x GHD Back Extensions
8 reps, @ 3111

Väldigt ovant och lite nervigt med marklyft och förvånansvärt jobbigt  till slut. Slamballs var en välkommen ventil att ge utlopp för lite frustration.


Söndag
Vaknade med lite mer träningsvärk, huvudvärk och lite raspig hals, men inget alltför hindrande.

A: 500m Row @60%
Hur 17 ror man på 60%??
Jag kan nog bara 80 och 100% tror jag. Jag försökte verkligen pace'a ned allt jag kunde idag.
Rodde på Damper 3,5 med 16 SPM och då landade jag på 1:53 för 500 meter.
Jag antar att man måste dra mjukare för att pace'a ned ytterligare för lägre strokerate blir svårt att få utan fikapaus.

B: 5x Complex
1R Shoulder Press
2R Push Press
3R Push Jerk

A: 40-50-55-60-70kg
Kändes riktigt bra idag. Fick godkänt på tekniken i PushJerk och pressen på 70 kändes helt acceptabel. Mitt tidigare personbästa på press är 75 så att få upp 70 idag var absolut en humörhöjare.

C: 10 rounds for Quality
1 Shuttlerun (2x10m)
1 Prowler Push (2x10m) 70kg load
4 Pushups

Här har vi då problematiken med om 1 är ett, två eller en halv.
Tidigare har Ett Shuttlerun alltid varit 2x10 meter (dvs fram och tillbaka).
Prowler Push brukar följas av Prowler Pull så 1 Push körs 10 meter och 1 Pull tillbaka samma 10 meter. Gott så, men isolerade Prowler Push har jag inte haft förr, vilket inbjuder till tankevurpa.

Jag började med att springa 2x10 och knuffa 1x10 de första tre varven innan jag började tänka i banorna ovan, så jag no-reppade varv 3 och körde det och alla efterföljande enligt devisen att 1 Shuttlerun = 2x10meter och 1 Prowler Push = 2x10 meter.

Kördes inte för tid, men jag noterade ca 12 minuter. Riktigt puls- och flåsdrivande med Prowlern så vändningarna de sista varven var inte de snyggaste och det tog en stund att få ner andningen till normal nivå. Helt galet skönt att få ta i och jobba lite.

Nu i efterhand kärvar halsen alltmer så det är bara att hålla tummarna att det bara är nåt temporärt.Jag har ju bara 11 månader på mig till nästa Open så ingen tid att förlora!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar