fredag 28 december 2012

Finn Fem fel i Snatchfobi och efterverkningar

Så var jul-exilen över för den här gången med några dyrköpta lärdomar i bagaget. Om man äter någotsånär "vettigt" i vanliga fall kan man inte gå "hälsingeskogs-all-in" över jul ostraffat - ens om det inte är många dagar. Ifjol gav jag upp redan på juldagen men i år hängde jag kvar till den 27'e i väntan på en ny familjemedlem som nedkom mitt i natten.

Igår kom alla skinkmackor och allt fikande ikapp och jag har mått ruggigt dåligt. Som en redig baksmälla men med mer magkramper och led/muskelsmärtor.


Dagen till ära var det dags för en riktig getövning.. eller kanske en ulv i getakläder eftersom jag kört den så lite att jag knappast kan uttala mig. Power Snatch!
Sist jag testade snatch i någon form var på Open 12.2 och nu pratar vi ju en övning som kräver nån typ av teknisk grund. Eller grinighet och "retard strength"..

A: Etablera 1 tung Power Snatch inom 8 min.
30-40-50-65kg

B: 8 min Amrap Power Snatch på 85% av A (50kg)
Metcon: 34 reps

65 kilo är ett personbästa på Power Snatch men jag tror inte jag ska räkna det. Det var snarare en Snatchgrip Clean & Press utan axelkontakt och rent vansinnigt ful. Valde därför att sluta där och räkna mina 85% på 60kg istället för en AMRAP-vikt på 50kg

Amrap'en gick väl sådär. Började tokförsiktigt med ettor och tvåor de första 3 minuterna innan jag lessnade, greppade in lite och började köra femmor TnG.

John påpekade några få småsaker att tänka på, såsom:
1. Jag utnyttjar inte höften för att sätta fart på stången
2. Jag rycker från golvet utan lårkontakt/klipp
3. Jag dippar inte utan fångar stången med uppsträckt kropp
4. Jag drar med armarna
5. Jag efterpressar varenda rep.


Det är säkert helt i sin ordning att ha 10kg mer i PB på strikt press än i Power-Snatch.. eller så är det så att monstergeten gett sig till känna.

Men mest skyller jag på att kaffemaskinen på gymet var trasig. Det blir till att ta med termos imorgon!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar