måndag 24 december 2012

Julträning med Helen on Skis

Är uppe hos släkten i Hälsingland där det minst sagt är en vit jul nu. Stora "lapphandskar" utanför fönstret imorse så efter en traditonellt sockerstinn början av dagen var det läge för lite träning innan julbordet.

Har mer eller mindre gett upp tanken på "fungerande gym" här eftersom "nyckelgym" verkar vara nya flugan vilket innebär att gästträning blir väldigt svårt.

Så istället antog jag utmaningen i en vinterversion av Helen där logistiken till och från passet var nog så jobbig. Slängde ner min KB en bag, upp med den på ryggen och sen gå/skida ca 1km till träningsplatsen där det fanns pullupräcken.

Lite tilltrampning av lössnö, några testsvingar och test av pullupräcke fick räcka som uppvärmning.

WOD - Helen on Skis
3 Rounds for Time
400 m Skiing
21 KB Swing 24 kg
12 Pullups

Metcon: 18:59
Edit: Rx+ade tydligen passet med 150m per varv till 650 meter eftersom jag inte kan läsa Googlemaps..



Skidåkningen tog ca 4 min/varv i ganska igensnöade spår där jag fick ta två kortare traverser i djupsnö för att få min slinga att funka.
Svingarna obrutna och det var helt klart en ny utmaning att svinga på så instabilt underlag. Dels sjönk man extra i den mjuka snön om man flyttade vikten för snabbt och dels gled ju skidorna. Det krävde en helt ny nivå av bålspänning för att hålla tekniken. KB'n försvann dessutom i snön varje gång man släppte den..

Pullups var däremot den stora utmaningen. Det höga räcket kändes väldigt instabilt  och jag litade inte på förmågan att kunna hoppa upp med skidorna på fötterna. Första försöket resulterade först i att jag bara sjönk djupare i snön vid avstamp och vid första kipen kändes det som stången var på väg att ge sig.

Det mellanhöga räcket fick det bli alltså, trots isig stång som dessutom roterade. Skidorna släpade i backen vid varje rep och det gick inte att kippa normalt. Som bäst fyror men på sista varvet hade jag byggt upp en sjuk syra i axlar/armar så det blev inte mer än tvåor. Borde kanske stakat mindre och jobbat mer med benen i skidåkningen.

Kul pass iallafall och jag lär nog ha spridit lite extra glädje till de som stannade och kollade konstigt på mig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar