måndag 31 oktober 2011

Skräprodd

Snabbt besök på Nordic för "just a little something". Nåt skit i kroppen som inte ger med sig och har sen i lördags haft en del retsam morgonhosta och känt mig tjock i halsen.

Delar av greasingen kändes riktigt bra idag.
Shoulder Rolls var ovanligt mjuka, Samson & WBS kändes bra men 1Leg Deadlifts & RDL var mer so-so.

Row 500m @ 90%
1.32.4
Jag vet att jag ofrivilligt vilat en vecka och inte är på topp.
Jag vet att det var uppvärmning.
Jag vet att det var länge sen jag rodde 500 över huvud taget.

Men det är f-n så irriterande att ro så sakta! Låg lugnt och fint på en split på 1.27-1.28 upp till knappa 300 sen ville sig ingenting. Höll dock emot impulsen att öka till 100% för att hålla hastigheten men jag är INTE nöjd.

Front Squat 
3-3-3-3 @ 90%
60-80-80-90kg
Allmänt tungt och Mats påpekade att vänster höft inte spelar med som den ska. Kopplar det till hamstrings-issuen.

Nöjde mig här för idag. Imorgon blir både instruktörspass på lunchen och sen  WOD efter jobbet på Haga.

Har dessutom bokat in en session med James Jowsey nu i slutet av november. Ska bli sjukt intressant!

6 kommentarer:

  1. Låt mig förbättra ditt 500-meters PB. Har fyra pass åt dig som du kan avsluta två av dina pass varje vecka med. Kör igenom dessa fyra pass två gåner var och om en månad så mosar du ditt PB.

    /Stångroddarn'

    SvaraRadera
  2. Hit me!

    Alla tips och övningar är mer än välkomna!
    Jag har insett att mina roddtider försämrats i takt med att jag blivit rörligare i bröstrygg (och lättare) så rodden har gått från rolig till frustrerande just nu..

    //Mattias

    SvaraRadera
  3. Rodd är aldrig roligt! Framförallt inte med skadat bakben :)

    SvaraRadera
  4. Rodd är jätteskoj (i normala fall)..

    ..och innan Mads gav mig råd om tekniken så kände jag aldrig nåt i bakbenen (vilket säger nåt om min teknik antar jag ;)

    SvaraRadera
  5. Det finns viktklasser i rodd (även inomhusrodd på roddmaskin) av just den anledningen. Vikten är extremt viktig, särskilt i de kortare loppen 1000 meter och nedåt. Där vikt, styrka och teknik är bra mycket viktigare än kondition, när man kommer upp mot 1000-spelar givetvis anaerob kapacitet in (mjälksyratålighet och muskeluthållighet)

    De olympiska guldmedaljerna i Rodd har alltid delats ut till gossar som väger mellan 103 och 110 kilo, 195 cm till 201 cm långa.

    Vad väger du nu? Målvikt? PBs i rodd?

    Ge mig en emailadress så skickar jag över passen.

    SvaraRadera
  6. Jag ligger på 95-96 idag men ska försöka ta mig till 90. PB's hittar du via länken högst upp, men 1.26,2 på 500m och 879m i Tabata är de jag primärt försöker slå. Jag ror nog till stor del med armar/rygg och envishet nu mer än teknik..

    Du får gärna maila mig på cf.sasquatch@gmail.com

    Tack på förhand
    Mattias

    SvaraRadera