lördag 3 september 2011

Hållfasthetstest och rodd

Vaknade som en död sill imorse med samma känsla som om jag haft en helkväll igår. Excel och Explorer har tydligen samma effekt om man överdoserar.

Efter några timmars "återställare" (dvs mer Excel) blev det iallafall en tur till Nordic som var osedvanligt välbefolkat. Jag tror jag räknade till 27 pers i olika former av träning. Morgonklassen pågick för fullt, "Team City Slickers" som körde på plattformen, Björn, Tobias, Reebokteamet.. Rena klassfesten!

För egen del var målet att hållfasthetstesta benet lite men min fundering på metcon ändrades till "Bara om benet känns 100% ok" med tanke på hur resten av mig kändes. Ali hade ju trots allt släppt på en hel del låsningar igår och hamstringsproblemet verkar nu vara lokaliserat till nedre muskelfästet mot knä/underben.

Greasing #1
1 Leg Deadlift på 2x20kg KB. Lite stelt men helt OK.
Det var egentligen bara Samson-stretch, sidostretchen och givetvis windmill som bråkar lite nu. Windmill mot  vänster sida når jag bara fotknölen. Däremot körde jag 3x10 Roman Deadlifts på 40 som nog kändes mer i svanken än i benet. Bra tecken!

Styrkepass - justerat
Deadlift 10-10-10 @ 80kg (rehab/test-vikt)
Kändes lite stelt men ganska ok. Däremot fick jag lite känning av nåt som kan liknas vid den växtvärk man hade som barn i baksida knä efteråt. Inte 100% återställt alltså...

Strict Pullup 5x90%
7-5-4-5-6 reps
Varierat mellan brett och smalt pronerat grepp. Lite smärtor i vänster bicepsfäste/armbåge.

Strict Ring Dips 5x90%
1-X-X-X-X
Inte skönt i axeln alls så jag lade ned denna.

GHD Situps 3 x90 %
8-10-12 reps
Ingen drömövning med huvudvärk och bakiskänsla, men de kändes tekniskt bra.

Efter det tänkte jag testa lite långsam rodd men när Amany och Daniel bjöd in mig på maxrodd 2 min kunde jag ju inte neka...

Max Row 2 min: 624 meter
Ingen höjdardistans men det var ju det första flåspass jag gjort på 3 veckor och jag labbade runt en del med tekniken och vågade inte gå "all in". Det blev nog en hel del ryggdrag. Inledde med en split på mellan 1.15-1.20 men föll ganska snart tillbaka till knappa 1.40.
Men om inte annat vet jag att jag kan ro igen. Happy Days!

Greasing #2
HSPU 4 reps (grön/lila), 6 reps cuban press, stretchar

Nu väntar en dubbel alvedon, mer jobb (förhoppningsvis sista crunch-helgen nu) och lite laborerande i köket.

Går det vägen kommer det att finnas "sweet treats" på CFN imorgon.

Fredag 2/9
Kcal: 2 332 Carbs: 31g Fett: 115g Protein: 239g
Frukost: Äggröra bacon/kassler/lök, dijonnaise
Lunch: Kyckling, broccoli, salsa, hallon, blåbär
Middag: Nötstek, kantareller, lök, CdP, ett glas rött


Lördag 3/9

Frukost: Äggröra, rimmad lax/lök. Quadrouple Espresso
Lunch: Nötstek, aromsmör, hallon
Middag: TBD

3 kommentarer:

  1. Otroligt inspirerande blogg, både vad gäller träning och kost! Jag tränar själv crossfit sedan tio månader tillbaka och funderar på att lägga om kosten för att se vad som händer med kroppen. Tycker du att det har varit svårt att gå över till paleo/lhcf?

    SvaraRadera
  2. Hej Magdalena!

    Jag måste säga att jag märkt stora förändingar efter jag lade om kosten. Jag sover bättre än nånsin och mår bättre överlag.
    Jag gjorde mer eller mindre ett "clean break" från en dag till en annan och jag skulle ljuga om jag påstod att jag inte var lite trött och orkeslös första 7-10 dagarna. (iofs timeade jag in en förkylning då så det blir ju lite missvisande).
    Jag får nog säga att vanorna var svårast att bryta. Det tog en stund att bli bekväm med att göra äggröra på morgonen istället för te och smörgås. Sen är det ju en utmaning om man inte har möjlighet att laga maten själv men då får man improvisera.

    Maila mig gärna om du har fler frågor. Jag är ju fortfarande ny på området och har väl inkörningsutmaningarna färskt i minnet :)

    //Mattias

    SvaraRadera
  3. Tack snälla!
    Mail är på väg!

    SvaraRadera