torsdag 8 september 2011

Dessertdags med Paleo-Mousse

Att laga paleo och stenålderskost kan ju ta sig lite olika uttryck, men att hantera basfödan är ju inte nån större utmaning. Paleoversionen av en blodig biff med salsa och grönsaker är ju typ just det.. en blodig biff med salsa och grönsaker (även om man ska kolla en extra gång på ursprung och råvarukvalitet).

Det jag roar mig med just nu är att försöka komma på hur man gör drägliga ersättningar för sånt som  i de klassiska recepten är långt utanför de riktlinjerna. Glassprojektet ligger nu lite på is ett tag i väntan på nya idéer men i helgen påbörjades istället "Projekt Paleo-Mousse".



Smakmässigt utgick jag från ett (felaktigt) minne av en nyårsdessert jag lagat för många år sen och försökte sen jobba mig bakåt. Ursprungsversionen innehöll inte mörk chokladmousse, men jag misstänker att vit choklad är en smak som kan vara väldigt svår att återskapa.

Nåväl, efter positiva omdömen på Nordic i Söndags så delar jag nu med mig av receptförsök nummer 1. Jag tror absolut att det kommer gå att tweaka receptet ytterligare för att förbättra konsistens och smakbärare men det kommer i sinom tid.

Paleomousse med Choklad & Passionsfrukt
Det är helt enkelt två olika mousser som skiktats i glas. Så om man gillar den ena bättre är det ju bara att använda halva receptet. Receptet ger ca 8-9 dl mousse och jag skulle rekommendera nånstans mellan 5-10 cl per portion. De små glas jag hade med i söndags var 5cl.


Chokladmousse
3 dl kokosmjölk (jag använder Santa Maria Creamy Coconut)
1-1,5 msk bra kakao
20 g mörk choklad (85%)
0,25 tsk salt
1 krm vaniljpulver eller en skvätt essens
2 blad gelatin
ca 0,5 tsk flytande Stevia
1 äggvita.

Blötlägg gelatinet i kallt vatten tills det mjuknar.
Koka upp kokosmjölken och vispa ned salt, kakao, vanilj och grovhackad choklad. Dra av värmen och rör om tills chokladen smält och allt blandats. Vispa ned gelatinet och smaka av med Stevia.
Kyl tills det börjar tjockna (konsistens som filmjölk ungefär). Smaka gärna av sötman igen avsvalnat tillstånd.

Vispa äggvitan till fast skum och vänd ned chokladblandningen (inte vispa - vänd med en slickepott eller sked). Portionera i glas och kyl.

Passionsfruktsmousse
100g Passionsfruktspuré (finns fryst alt färsk från passerade frukter)
1 liten pressad apelsin
2 dl kokosmjölk
2 äggulor
3 blad gelatin
5-10 droppar Stevia
1 krm vaniljpulver
1 äggvita


Blötlägg gelatinet i kallt vatten tills det mjuknar.

Värm kokosmjölken (ej koka) tillsammans med äggulorna och vispa ned passionsfrukt, pressad apelsin, vanilj.Rör kontinuerligt under värme i några minuter men låt inte temperaturen gå över till sjudande (då koagulerar ägget och du får passionsfruktssmakande scambled eggs)
Dra av värmen och vispa ned gelatinet. Häll gärna över i en annan behållare och kyl lite i vattenbad under vispning så du inte riskerar att restvärmen från kastrullen förstör smeten. Smaka av med Stevia
Kyl ikyslkåp tills det börjar tjockna (konsistens som filmjölk ungefär). Smaka gärna av sötman igen avsvalnat tillstånd.


Vispa äggvitan till fast skum och vänd ned passionsfruktsblandningen (inte vispa - vänd med en slickepott eller sked). Portionera i glasen och kyl.


 Eftersom både mousserna bygger på gelatin så kan man råka ut för att smeten stelnar snabbare i kanterna innan man vänt ned den i äggvitan. Då är det bara att bara vispa ihop den innan  man vänder ned den så den slutgiltiga smeten blir helt slät.

Det kan dessutom vara så att man klarar sig med 2 blad gelatin till passionsfruktsmoussen eftersom den blev lite fast i det här försöket. Ska man gå in på detaljer tror jag dessutom att man kanske skulle vinna på att skikta passionsfrukten under chokladen så man avslutar med den syrligare delen, men to each and their own

Moussen står sig utan problem 2-3 dagar i kylskåp. Se bara till att plasta den så att inte ytan torkar ut.
Överslagsberäknat näringsvärde på en 5cl-portion: Carbs: 1,8g, Fett: 7,3g, Protein: 2,1g

2 kommentarer:

  1. Klippte 2 st efter träningen idag. Jättegoda! Request på större portioner! :)

    SvaraRadera
  2. Kul att de smakade!
    Det kommer sannolikt en hel del gott och blandat till Septemberkalaset - jag har handlat större formar nu :)

    SvaraRadera