tisdag 26 oktober 2010

Teknik och snabba marklyft

Vaknade lämpligt nog strax efter fem imorse så att köra teknikpasset kl 8 kändes helt ok. Cykelturen in till Odenplan var desto mer utmanande - riktigt halt nu kan jag lova..

Med tanke på att de flesta av oss kört gårdagens Fran (och att jag beklagat mig över mitt onda vänsterknä som knäpper riktigt fint nu) så justerade Erik teknikinriktningen från knäböj till lyft.

WU: 500m rodd (1.32.2)
Gick snabbt fram till 250 meter ungefär innan knät/benen började protestera och jag föll tillbaka till 1:41-tempo.

Del ett blev teknik på Sumo Deadlift Highpull - något jag bara gjort med kettlebell förr och då på aningen lättare vikt. Det är dock betydligt enklare med KB eftersom jag sopade stången i knäna gång på gång nu vilket bevisar att tekniken måste slipas vidare.
5-5-5-5-5 reps
30-30-50-50-50kg

Teknik del två: Powercleans!
Efter lite segmentsnötning körde vi en hel del set om tre:
1. Hopp med raka armar, 2. Hopp med Highpull, 3. Powerclean
Riktigt nyttig övning som jag behöver ta med mig eftersom jag har en tendens att curl'a upp stången och fortfarande har svårt med rackningen. Jag fick till nån som kändes bra (och som fick tummen upp av Erik) men knät gillade inte landningarna.
3-3-3-3-3 reps
30-30-50-50-50kg

Dags så för dagens pass

WOD 5 Rounds for Time
8 Deadlift 100kg
48 DU (sub: 150 Singles)
15 sek Superplanka

Metcon: 7:44

Jag är ganska nöjd med den tiden trots allt. Om man bryter ned den så är ju 1.15 Superplanka (dvs samma för alla) och jag kulle tippa på att singlarna tog 5 minuter. Doubleunders borde gå snabbare när man kan..
Lägg till övningsbytestid och en "magnesiumpåfyllning" så bekräftar siffrorna att marklyften flöt fint och obrutet utan problem :)
(Númi hade dryga 6 minuter (DU) och med det som måttstock så är jag sjukt nöjd)

Imorgon blir det välförtjänt vilodag med förhoppningen om att knät lugnar ner sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar