tisdag 4 juni 2013

Lurigt roddpass var 6e minut

Fullsmetad dag som avslutades med lite skönt Nordic-häng och ett svettigt pass. Kom dessutom direkt från naprapaten där jag plågats med en timmes balans och kontrollövningar som bevisar att även om jag kommit långt så är jag betydligt vekare och med sämre kontroll i diagonalen vänster axel/höger höft än tvärtom. Något jag märkte av under dagens pass.

Uppvärmning
Jowsey-övningar, 2x10 slamballs, stretch, 250m rodd på 1.50-split följt av 250m rodd på 1.29-split.

Metcon @80% - 5 Rounds for Time (each round)
Every 6 minutes
1000m Row
20 slamballs 10kg

Metcon: 4.32 - 4.47 - 4.48 - 4.48 - 4.38

Betydligt värre än jag inbillade mig. Bestämde mig för att pacea rodden till precis runt sub4 men att gå lite hårdare första 300m för att sen tillåta mig att få ned pulsen till slamballs.
Rodd: 3.48 - 3.55 - 3.55 - 3.53 - 3.50
Slamballs: UB-UB-10/10-10/10-UB

Borde nog kört nån 20reps slamball innan för att veta vad jag gav mig in på. 10 reps var inga problem men därefter byggdes en galen syra i axlarna och de sista repsen var inte skoj.
Jag ror i normalfall dessutom ganska mycket med rygg/axlar vilket inte gjorde det lättare med syran från slamballs. Här märktes dessutom att vänstern är vekare och när jag fick lite extra känning i den armen så rodde jag enarmsdrag på höger istället.. tragiskt nog sänkte jag splittiderna under de korta etapperna med högerarmsrodd.
Försökte också ro mer med ben/höftextension men med tanke på att jag fortfarande ror på ganska låg damper får jag lite dålig utväxling i antal meter med en så förkortad rörelsebana. Jag trodde faktiskt att jag skulle kunna vila runt 1.30 men som synes var det oftare betydligt kortare.

Nåväl - jag var ganska jämn i de olika varven iallfall och det var skönt att se att jag kunde komma ned i under 1.30 split under uppvärmningen trots en damper på 4. Börjar bli sugen på att jobba på teknik och kapacitet på rodden på allvar nu..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar