måndag 18 mars 2013

Efterlängtat arbete med löpning

Senaste dagarna har vi testat lite hållfasthet och status på kroppen och jag har fått jobba mer än förväntat - inte minst då söndagens uppvärmning var den längsta jag nånsin fått.

Torsdagen träning bestod av långsam simning i 20 minuter. Jag var lite oroad först för om detta skulle stressa höften men det gick riktigt bra. Nu var det bröstsim i lugn takt (runt 600 meter tror jag) och riktigt avslappnande. Martins behandling på osdagen hade definitivt "låst upp" höften ordentligt och den kändes nästan lite ovant överrörlig.

Lördagen var mestadels mobility samt lite FS-teknik men endast med tom stång. 7 sekunder under belastning per rep och 10 reps per set gjorde att det trots allt kändes att man jobbade. Särskilt som jag tokfokuserade på bålstabiliteten och knäriktning. Avslutade med 3x10 Abmat Situps i 2121-tempo.
Var dock sjukligt sugen på 13.2 men nöjde mig med att agera publik.

Igår läste jag först fel och trodde sen att Mads skrivit fel men det visade sig vara en an de längsta uppvärmningar jag nånsin fått.

3 "Rounds for quality"
10 min Shuttle Runs (2x10m)
5 min rest (mobility)

44 - 48 - 58,5 rounds

Här var upplägget lugn jogg för att känna av kroppen med order att bryta vid första känning i ryggen/höften. Körde "tagg" mot vägg resp GHD istället för att böj-vrid-vända mot golvet dock.
Glädjande nog kände jag ingenting och endast begynnande syra i överdel säte halvvägs in i sista set.

Oavsett hur tråkigt det måste te sig att springa fram och tillbaka mellan väggarna inne på ett gym har jag nog aldrig uppskattat löpning så mycket som igår. Äntligen något där jag får känna att jag faktiskt arbetar, blir lite svettig och får lite flås.

3x
1 Arm DB Row på bänk 8/8reps
8 - 14 - 22kg
Här var det återigen test av både kropp och mental återhållsamhet. Började riktigt lätt på 8 men det funkade bra hela vägen till 22. Ingen känning alls i rygg/höft utan mest muskelansträngning i djupa bukmusklerna i fokusering.

3x
Stepup 45cm 8/8 reps
Inga problem på vänster men lite känningar i höger höft.

3x
OverHead Lunges 5 kg teknikstång 8/8 reps
Funkade bra och särskilt när jag fokuserade på Martins cues på lunges att "dra mig ned" istället för att "falla ned".

Agera domare på 13.2 innan innan jag avslutade dagen med massor av god mat och dryck

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar