fredag 15 april 2011

Halvvägs till Civilisationen

Nu är vi åter i Puerto Princesa efter fem dagar ute på Tubbataha Reef; ett naturskyddsområde som består av två atoller 90 nautiska mil från närmaste fastland och civilisation bortsett från en fyr och en liten Ranger station där det bodde ett gäng parkvakter. Om jag fattat det rätt är det bara ca 1000 personer per år som får tillträde till området.

Riktigt fin dykning med haj på vartenda dyk. En massa sköldpaddor, två Mantor (som inte fastnade på bild) och mitt första möte med tjurhaj. Kändes dock ganska bra att det var många meter vatten mellan oss - de har ju ett mindre trivsamt rykte. Tyvärr verkade det som om hammarhajarna höll sig inne i atollen eller på större djup för ingen av oss fick minsta glimt av dem.

Inte någon konditionsträning att snacka om på vår gamla rysktillverkade och ombyggda fiskeskuta, men när min tränings-damp slog över blev det iallafall lite L-Pullups i nån rörkonstruktion på båten och lite viktade "fingertoppspullups" i taket över dykdäck med halva utrustningen på.

Det har gått en hel del sjö därute i veckan så förutom balansövningarna så har jag även övat på att stoiskt överleva sjösjuka. Ingen lek direkt, trots plåster och tuggummi!

Just nu hoppas jag på en bra hotellfrukost imorgon innan vi reser vidare. En veckas frukostdiet på båten bestående av rostat bröd med sylt har varit lite tärande på kropp och själ och jag börjar så smått lessna på lunch/middag bestående av lite fisk och massor av vitt ris - snacka om Shock to the system!


Sköldpadda med attityd

Next Stop: Moalboal/Magic Island, men först - poolen och en god bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar