torsdag 13 september 2012

Crossfit och Poäng #1 - Filosofi och RCFFC

Se nu till att hämta en stor kopp kaffe, proteinshake, Vita Coco eller vad nu ni behöver för att hålla ögonen öppna. Idag har kroppen vilats men hjärnan gått på högvarv vilket resulterade i del ett av ett litet tankeexperiment.

Jag började fundera och lite lätt utforska trakterna av hur poängberäkning och tävlingsresultat inom Crossfit fungerade efter Open 2012 när det höjdes en del röster om dels hur de olika WOD'arna rankades sinsemellan (var en extra burpee värd mer än en extra rep i 12.3?) och hur hårt de slog på totalen.

Nu finns det några riktigt duktiga killar som fått tillgång till hela databasen för openresultaten och gjort statistiska analysmodeller utifrån dem och även tittat på olika scoringmodeller. Jag är dock vare sig matematiker eller statistiker och kan vare sig förklara en offsideregel eller stoltsera med att ha sett särskilt många minuter idrott i mitt liv. Däremot har jag fuskat en del inom poängsystem, speldesign och inte minst logik i mitt tidigare liv så jag tyckte givetvis detta var extremt intressant att titta närmare på.


RCFFC Outlier
Intresset fick en nytändning nu efter RCFFC i Sätrahallen för hur olika worksouts och poängberäkningsmodeller slår på resultaten. Personligen så anser jag att det är upp till var och en vilken modell man vill använda men man bör vara medveten om pros and cons och vilka effekter de kan ge för såväl de tävlande och domarna som publiken. Nu är det inte det enklaste att förutse på förhand. Enkla modeller är oftast publikvänliga men tyvärr oftast mindre rättvisande.

Jag tänker inte lägga någon värdering i resultaten från helgens RCFFC annat än att konstatera det faktum att Númi som vann 4 av 5 event slutade 7'a baserat på en workout som bestod av en övning (marklyft), var den var placerad i tävlingsprogrammeringen och hur scoringmodellen förändrade sig vid cutoff.

Mina resonemang ska absolut inte ses som något sätt att mästra ett befintligt resultat från en lyckad tävling utan endast som teoretiska funderingar på hur scoringen fungerade i helgen, vilka andra möjligheter man skulle kunna tänka sig och vilka resultat dessa skulle ge.
Det är ju alltid kul att leka "tänk om..." och "varför inte..."
Att ju Númi får stå som exempel är det faktum att han är tävlingens renaste "outlier" ur ett resultatmässigt perspektiv.

Har du hämtat påtår än?

RCFFC  2012 - Resultat och Ordning

Om nu man leker med tanken att man på herrsidan bytt plats på finalpasset och marklyftsstegen - och förutsatt att övriga resultat varit oförändrade - hade scoreboarden sett lite annorlunda ut.
Dock mycket mindre än man kan tro och definitivt inte så mycket som ryktet gjort gällande.

Númi hade då efter den cutoff som gjordes till finalen som sämst kunnat hamna på 16'e plats i marklyftet istället för den 75'e plats han landade på när hela fältet på 160 atleter var aktivt.
Med tanke på scoringmodellens justering inför finalen (linjärt oskalad - placering = poäng) till skillnad från övriga tävlingen (linjär skalad - varje placering värd 0,4) var en dålig placering före cutoff inte jämförbar med en dålig placering efter cutoff . En jumboplats i finalen värderades till 16poäng - det vill säga lika högt som en 40'e plats innan cutoff.
Med andra ord hade skiftet lyft Númi från 7'e till 4'e plats - allt annat oförändrat.

Jag återkommer med lite mer utförliga exempel kring detta i ett senare inlägg. Just detta inlägg är tänkt att vara mer filosofiskt så spar vi siffrorna till en annan dag och byter fokus till mer generella observationer. You'll thank me later!


Mono-WODs
Just enstaka övningar som WODs är ju intressanta i sig - framför allt eftersom det övergripande vinnaren sedan ska koras baserat på X antal WODs och en score som i förlängningen sedan ska ge ett rättvisande resultat.

Om man bryter upp en WOD och bedömer dem som individuella komponenter kommer den sammanslagna rankingen sannolikt att vara väldigt annorlunda än en ranking baserad på hela WOD'en.
Fundera över hur Diane skulle te sig jämfört med resultaten på 21-15-9 Marklyft följt av 21-15-9 HSPU som två enskilt poängsatta wods. Bara för att få en bättre jämförelse - ponera att atleten vilar motsvarande tid som varje runda tar.

Jag skulle vara förvånad om resultatlistan var jämförbar mellan den klassiska woden och summan av de två komponenterna och ännu mer så om man helt enkelt skippar ena segmentet och ex bara jämför med marklyften resp HSPU separat.

Det kan kanske ses som ett absurt exempel från vårt perspektiv (vem skulle endast programmera 21-15-9 marklyft som en WOD) men om vi lyfter blicken och tänker "utanför boxen" så... varför inte? "Deconstructed Diane".
Jag hoppas verkligen jag slipper se den dock...

Poäng på Prestation eller Placering
Idag använd till största del ett fåtal beräkningsmodeller för att hantera tävlingar inom Crossfit, men det generella "problemet" är att ingen av dem tar atletens faktiska prestation i beaktning utan nästan uteslutande fungerar utifrån placering och eventuell viktning. Det resulterar i några intressanta möjligheter till avvikelser.

Det närmaste vi skulle kunna jämföra våra tävlingar med som jag kan tänka mig är mångkamp, men där träffar vi dessvärre på andra utmaningar. Den existerande Decathlon-modellen bygger på ett antal förutbestämda event där man har lång historik som ligger till grund för en välutvecklad viktning vilket hamnar stick i stäv med våra "Be Prepared for the Unknown"-upplägg. Det vad min icke-idrottsintresserade lekmannahjärna kommit fram till!

Jag tror vi nöjer oss där för idag.
I nästa inlägg i serien "Geek Thoughts" ska jag försöka redogöra för lite olika beräkningsmodeller, hur de skulle påverkat helgens resultat samt och pros and cons av de olika modellerna. Fram med kulramen med andra ord!

Kom gärna med förslag, bu-rop eller jubel. Detta är ren hypotetisk brainstorming så ju mer input och ju fler funderingar jag har att leka med desto bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar