fredag 21 september 2012

Burpees on the Minute och hur man lurar Pukie!

Vilade välförtjänt igår och kände mig allmänt gnällig.
Å ena sidan känner jag mig trött, svag och utan flås men å andra sidan har jag ett ordentligt sug efter att köra hårdare/tyngre. Det är jobbigt när kropp och hjärna inte är överens och det har en tendens att sluta illa.

Nu är jag ju inte "betrodd" att tänka själv i träningen men dagens pass kändes som om någon tagit mig på orden när jag efterlyste en genomblåsning av kroppen...

En lysande uppladdning baserad på 14h fasta, cykeltur till Odenplan och ett (eller fem) blodprov innan passet. Lite snabb mobility innan jag började stycka elefanten.

WOD #1 - 4 Rounds
Romanian Deadlift 40X1 4-6 rep
vila 2 min
GHD Situp 20X1 10 rep
vila 2 min
Push press 10-12 rep 
Vila 2 min

RDL  på 40-55-75-90kg kändes fint och submax. 6 reps av varje.
GHD funkade bra även den. Lite knastrande i bröstryggen men inga känningar
PushPress på 40-50-50-50. Tungt efter rep 6-7 så jag satsade på att hålla form.
  

WOD #2 - 3 Rounds
Hang power clean 6-8 rep 
vila 2 min
Hip extension 30X1 10-12 rep 
vila 2 min
Floor Press 40X1 4-6 rep 
vila 2 min
  
HPC på 50-60-60kg kändes fortfarande lite ovant. Länge sen jag gjort dem och lite knölig teknik.
Hip Extensions gick bra idag när jag väl lyckades få GHD'n i position.
Floor Press var däremot tungt och kändes lite i hö axel så jag tog det lugnt på dessa.

 Sen var det "bara" sista passet kvar då... Hade gruvat mig för det om det varit det enda som skulle göras men med tanke på vilka muskelgrupper man jobbat med innan så funderade jag på mo det var 1'a april idag. Skam den som ger sig!

Efter lite huvudräkning och planerande kom jag fram till att om jag siktar på att ro på 2.00-split och att jag får runt 30sek aktiv tid på rodden så borde 12 minuter vara ett teoretiskt mål men jag misstänkte att jag lika gärna kunde hamna på en halvtimme..
 
WOD #3  - For Time
Row 1500m rodd w 6 Burpees every minute - on the minute 

Metcon 11:53
[valfri lång harang av okvädesord]
Riktigt riktigt vidrigt!
Rodde på damper 4,5 men borde kanske gått tyngre. Försökte pace'a ihop så många meter som möjligt på första minuten innan burpee-helvetet började och landade på runt 285.
Brydde mig aldrig om att dra fast fötterna helt och körde vissa segment med bara en fot i straps. Med tanke på den låga dampern (och all min roddövning med lösa fötter) så gick det skapligt att använda mer överkropp.
Burpees var osannolikt fula efter några varv och "klättrades" upp som värsta sengångaren. Som sämst hade jag 17 sekunder på mig att ro.. Fördelen var väl att jag rodde snabbare och låg på splittider nedåt 1.45-1.50 och C2'an rapporterade ut en total split på 1.54 (men då innefattas ju glidmeter/inbromsningar). Försökte också avsluta varje intervall med några power strokes. Vete 17 om det hjälpte eftersom jag peakade pulsen till burpees..

Ramlade ur rodden och låg som en blöt trasa är jag var klar innan illamåendet slog till på allvar.
Men om man tränar på fastande mage lurar man Pukie! Annars hade jag varit riktigt illa ute...

Cykelturen hem gick ganska sakta..

3 kommentarer:

  1. He he. Du fick vad du tålde med andra ord. Om jag förstått det hela rätt så började du med sex burpees och sen skulle du ro så mycket det gick inom minuten och sen burpees igen? 1500 m rodd var alltså målet?

    SvaraRadera
  2. Tack och lov började jag på roddmaskinen så jag hann få lite lite försprång.

    När klockan nådde en minut var det bara att klättra ur, göra 6 burpees, tillbaka i rodden och försöka skrapa ihop meter fram tills klockan nådde 2.00. Av igen, burpees osv tills jag nått 1500-meter på mätaren.
    Körde med separat timer (mobil) eftersom roddklockan stannar nån sekund efter hjulet slutar snurra.

    SvaraRadera