tisdag 5 oktober 2010

Uppåner är onaturligt!

Dagens pass var återigen maxtester och en riktig hemsk metcon.

Jag valde "the high road" på uppvärmningen och övade Doubleunders istället för att köra rodd. Börjar närma mig en ratio på 1:3 för DU:SU nu men det är inte stabilt på något sätt. Jag har dessutom lyckats hoppa sönder hopprepet (släpp i ena handtaget) så jag kanske ska slå på stort och beställa ett nytt plus ett par ringar när jag ändå är på G.

Maxtest och teknik på PushJerk är som så många andra övningar inte direkt mammas gata för mig.
Det gick trots allt skapligt med ett nytt PB men återigen falerar ju tekniken. Jag landar för brett med den eviga knäproblematiken samt att jag hade en tendens att falla framåt i ansatsen och bibehålla vikten kvar på hälarna. Det blir dessutom väldigt uppenbart hur långt man har kvar tekniskt när man ser Erik lyfta.

Det slutade iallafall med en stege om 40-60-70-80 (PB)-60-40 kg.
80 kg var inte nån stilstudie utan snarare ett klart exempel på hur man faller fram på tå och gör nån suspekt press-push-jerk. Med tanke på hur tekniken går så slutade jag på 80 och backade sedan ned på lättare vikt och tekniktänk på sista rundorna.


WOD AMRAP 12 min
6 Handstand Pushups (mod avlastning med blå+grönt band)
8 Pushups
20 m Bear Crawl

Resultat: 5 varv med 20 sek till godo

HSPU är såå väldigt mycket INTE min grej. Första varvet kom jag upp utan problem och kunde göra mina 6 reps med någotsånär form (om än med stor balanshjälp av banden). Sen gick det utför snabbt och det krävdes fler och fler försök för att ens ta sig upp. Till allas glädje så hängde jag sprattlande med kroppen i minst 45 graders vinkel, intrasslad i banden och benen spretande åt alla håll på varv 4 men jag kom upp i vad som kan vara årets fulaste HSPU.
Sista varvet fick dock Rickard hjälpa mig upp och även hjälpa till en hel del på sista repetitionen.

Jag fattar inte att man kan ta så fruktansvärt slut i den övningen med tanke på hur enkla de första repsen känns. Sen gör jag sannolikt något mindre rätt på BearCrawlen också med tanke på hur mycket den tar på axlarna, men skam den som ger sig. Jag sammanfattar dagen med ett PB och egenskapen att få både instruktörer och medtävlande att skratta iallafall!
Priset för smidighet och grace har jag för länge sedan lämnat walkover på.

Nya löften är att köra ett introduktionspass varje vecka och öva HSPU och DU minst en gång i veckan fram till Lucia. Och för att inte tappa självförtroendet helt ska det in ett maxtest på Tabata Row & 500m under okt-nov. Lite kul ska jag få iallafall...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar