lördag 23 oktober 2010

Första mötet med Zercher

Vaknade i ottan (som vanligt på helgerna eftersom jag får sova) och fixade lite hemma innan jag kollade bokningssystemet. Det tidigare fullbokade morgonpasset på CFN hade fått avbokningar så det blev till att svepa en snabb espresso och kasta sig i bilen.

Uppvärmningen var DU-träning som tekniskt gick bra men vänster knä smärtar efter gårdagen av nån orsak.

Teknikdelen var en helt ny övning för min del:

Zercher Squat 5-5-5-5-5 @80%
30-40-50-60-70-75 kg

Jag tyckte faktiskt att Zercher var enklare än Front Squat - sannolikt eftersom jag slipper slita med att få upp armbågarna. Jag insåg även att jag aldrig kört back squat på CFN (vilket innebär att det nog var i gymnasiet sist).

WOD - 5 Rounds for time
Börja med 50 Double Unders (sub 200m Rodd)
- 10 Squat Jumps
- 10 Squats
- 10 Boxjump 60 cm
Avsluta med 50 Double Unders (sub 200m Rodd)


Metcon: 7:12

Första rodden gick som tåget.. Hade nog aldrig en splittid över 1:18  och en lägsta på 1:13 och om jag läste displayen rätt avverkades första 200 på ca 30 sek. Däremot måste jag få ordning på draget... Hela maskinen lättar i bortre änden nu och det måste ju innebära att energi går förlorad nånstans. Dessutom verkar det oroa Rickard ;)

Boxjumpen fick bli stora steg istället. Vänster knä trasslar igen och jag tror det är en kombo av mina DU-övningar och att jag slog till det med hanteln i torsdags under HangPowerClean-delen. Jag är ju uppenbart bättre på vilja än teknik....

Passet avslutades med lite test på Front Lever men det verkade som om i stort sett alla insåg att det var eoner kvar till dessa...

2 kommentarer:

  1. ja - slå inte med hanteln...det brukar vara dåligt ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag ska lägga det på minnet ;) Det börjar bli lite blåmärken här och var nu...

    SvaraRadera