måndag 11 oktober 2010

Emergency Brakes on the Binary Man

I nästan två veckor har jag känt mig ganska sliten i kroppen, öm i leder och muskler och med lite svaj på både motivation och humör. Senaste veckan har också sömnen börjat trilskas med svårigheter att somna och har dessutom vaknat minst en gång per natt med svårighet att somna om...Inga bra tecken.

Jag har visserligen stundtals slarvat med vilodagarna, men jag tycker ju ändå inte att jag tränat sååå mycket så jag har avskrivit det hela som "weakness leaving the body" mot bättre vetande.

Började dock fundera på det där med överträning imorse (efter att ha drömt om Muscleup-övergångar och Tabata-rodd) och kom fram till att jag snittat 5 Crossfitpass samt ca 5 mil cykel per vecka sen 1:a Augusti.
Jag tycker fortfarande inte det är extremt på något sätt men med tanke på min träningsdos innan sommaren så är det ganska mycket. Sista veckorna har ju varit en mångdubbling av vad jag är van.

Jag svängde in på CFN imorse för att bolla lite tankar med proffsen (i detta fall Mads och Erik) och de höll med om att symptomen indikerade att jag nog behöver ägna mig åt "aktiv vila" några dagar.
Det kommer bli en utmaning som heter duga!!
Jag har normalt en lätt "binär" inställning till saker och ting, dvs endera ger man allt eller så låter man bli - Av eller På!
Att inte få träna som vanligt på ca en vecka kommer vara riktigt frustrerande.

Jag kände tillochmed ett sug efter att köra dagens pass när jag stod där imorse (Clean & Jerk + Burpee Pullup i alldeles för många varv) vilket inte kan vara friskt. Bara det är nog ett tecken på att det är sunt att dra i nödbromsen nu. För en gångs skull i tid dessutom... Undrar om jag är på väg att bli vuxen trots allt ;)

Jag ska iallafall försöka svänga förbi CFN på väg till jobbet i veckan och köra Mobility Wods istället med förhoppningen om att det fungerar abstinenslindrande. Jag som skulle kört mitt första teknikpass på pressar imorgon bitti... suck.

2 kommentarer:

  1. hoppas du mår bättre snart ! hajar binärt tänkade så det är lite trixigt det där med vila....
    tjo
    sarah

    SvaraRadera
  2. I'll be back! :)
    Idag fick jag nöja mig med 45 minuter elaka stretchar och 1km långsam rodd. Planerar att nöja mig med en veckas "aktiv vila" innan jag kan börja köra igen.

    SvaraRadera