söndag 17 oktober 2010

Mycket hjärta - Mindre hjärna..

Ibland undrar jag vad Crossfit-viruset gjort med hjärnan på mig. Igår skippade jag en krogkväll med gamla vänner jag inte sett på ett tag för att jag såg så mycket fram emot att ÄNTLIGEN få köra ett riktigt pass igen. En veckas träningsabstinens är inte att leka med.

Jag kom in till CFN en timme tidigt så jag roade mig med lite stretchar, lite "kip för djup" och snackade en del med David. Han tipsade mig om ett riktigt elakt pass som jag helt enkelt måste testa nån dag:

5 rundor (max meter)
1 minut roddsprint (all out)
4 min vila mellan varje

Låter som en skoj utmaning!

Idag verkade det inte bara vara jag som var ivrig på att dra igång passet. Efter första delen av uppvärmningen (500m rodd/1:33) så glömde Erik bort resterande uppvärmning och vi började köra KB-teknik innan han insåg sitt misstag. Efter vi slutfört uppvärmningen blev det iallafall lite ryska svingar, Sumo Deadlift Highpull och Sumo Deadlift Highpress(?) innan passet startade på allvar.

Marklyft 5-5-5-5-5 reps på 80%
60-90-130-130-130kg

Jag körde dessa tillsammans med Númi gav mig en del tips om andningsteknik vid lyft.  Jag gjorde tydligen mina första 5 reps på ett enda andetag vilket inte är optimalt fick jag höra. Jag testade också lite mixat grepp för att avlasta underarmarna. Ovant, men jag kan se fördelarna vid tyngre lyft.
Alla repetitioner kändes helt ok och kördes touch'n'go förutom när jag tänkte för mycket på andningnen och tappade flytet i en av rundorna.

När det  blev dags för passet tyckte däremot min hjärna att det var ett lysande tillfälle att ta en redig kaffepaus med påtår och middagsvila och istället låta hjärtat helt oövervakat styra showen - vilket resulterade i nåt som mest kunde liknas vid en kalv på grönbete eller sockerspeedad glad hundvalp. Suck!


WOD Rounds for Time 21-15-9
Deadlift Bodyweight (95kg)
Kettlebell swing 24kg
Metcon: 5:46 Rx


Jag hade alla Númis goda råd om teknik & andning i åtanke när jag lineade upp inför starten, men nånstans mellan "3-2" och "-1-kör!" så infann sig då den där mentala fikapausen. Jag tog kanske tre andetag på de första 15 repsen marklyft (obrutna) och följdes av 6 snabba reps på ett andetag. Kastade mig snabbt över min kettlebell och körde vidare med samma brist på logik och andning och var nära att totalkrascha vid ca 15 reps. Efter det gick det inte att komma in i tempo igen utan jag fick bryta allt kvarvarande på tre och även då var det en stor utmaning. Med en tid på 5:46 var jag typ sist tror jag...
På plussidan kördes det faktiskt Rx och Erik påpekade att mina marklyft ser tekniskt bra ut - till skillnad från svingarna..

Som avslutning  körde vi lite plankan-övningar som gick riktigt bra idag.

Passet visar iochförsig att jag är back on track, men inte bara med de bra delarna. Jag är nöjd med mina femmor på 130 men mindre nöjd med att jag inte lärt mig tänka genom passen. Jag slarvade säkert bort en minut om inte mer på att inte använda kraften smart idag... men just nu spelar det ingen roll. Jag lever gott på endorfinerna efter att ha fått köra ett riktigt pass igen och väldoften från senaste batchen Biltong som snart är klar i ugnen.
Ibland är livet enkelt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar