söndag 14 november 2010

CrossFit SM 2010

Gårdagen var ju i teorin en vilodag men avsaknad av WOD innbär ju inte att man behöver ligga på sofflocket.
Klockan 06.00 samlades vi i Solnahallen  för de sista förberedelserna inför Crossfit SM 2010.

Jag kan ärligt säga att jag var riktigt nervös eftersom jag skulle agera domare för första gången, men Jonna, & Jenny hade rigorösa genomgångar och efter ett par dubbelkollar och kuggfrågor så bar det av.

Riggat inför första eventet

Magnus - min första atlet - fick dock stå två sekunder för länge i toppläge på sin första 1 RM Max Squat Clean & Jerk eftersom jag missbedömt ljudnivån så han hörde inte vare sig mitt första eller andra OK på övningen. Säkerligen mycket frustrerande från hans sida och en stor självförtroendeknäck för mig. Det känns ju inget vidare att schabbla på första försöket men sen steg självförtroendet i takt med att jag blev varm i kläderna och fick bättre koll på läget.


Det var nog något som gällde för alla domare. I början var det många som ofta ville byta bort sitt underlag och vara bi-domare istället men allt eftersom dagen gick så var det mer som om de flesta höll i sina clipboards för glatta livet. Jag dömde under hela förmiddagen men missade en passbrief pga kön till toaletterna och steg därför åt sidan eftersom jag inte tyckte att det räckte att bara läsa in kriterierna. Under eftermiddag/kväll det agerade jag ambulerande andre-domare och funktionär och försökte hjälpa till att förutse lite materialförflyttningar och hjälpa Erik med lite problemlösning.
(Framåt eftermiddagen började dessutom knät trassla och rösten brista - magnesiumlunga någon?).

Nåväl - det var en sjukt inspirerande tävling och jag fick se mycket som verkligen fallen inom epitetet: "You have to see it to believe it". Det gav en kombination av bli både triggad och avskräckt i min ambition att delta nästa år.

När jag dömde Galos på Pass 2 satte han 24 reps Clean & Jerk på 3 min. Tror han slet upp tummen nånstans runt rep 7 och hans hans sista reps gick nog på adrenalin och ren vilja. Respekt!
Jag hörde att Annie gjorde 37 reps(!!) på pass 2 - Clean & Jerk. Jag räknade inte utan tittade mest storögt, men det gick löjligt fort och i jämn fart. Helt sanslöst att se och det gällde hennes prestationer genomgående i hela tävlingen.


Annie kör Clean & Jerk - Pass 2

Sveinbjörn på 1RM Max Clean Squat & Jerk

Team Asgrymhet / CFN mitt i riggandet av Pass 3 i Teamtävligen

Ali kippar Muscleups i bra tempo

Finalheaten toppade givetvis allt och Númi visade återigen vilken koll han har. Istället för att gå ut för fullt höll han konstant fart genom det hela och det gick ju vägen. Jag är dessutom lika imponerad av alla dem som kämpade sig igenom passen till avslut eller näranog ännu värre till tidsgränsen. Det kräver vilja!

Däremot undrar jag vad Blogspot har emot Crossfit-kommentarer. Jag skulle gratta Sarah till sina pullups (och särskilt det faktum att hon gjorde CTB "helt i önödan ;) ) och får då följande Ordkontroll från Blogspot:

eehhh???

Idag blir det definitiv vila dock. 16h till fots igår, ett antal kilo förflyttat kors och tvärs gör att kroppen känns riktigt mör och sen var det just det där med mitt knä. Det kanske får bli en WOD-fri-vecka med alternativ träning  om det inte blir bättre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar