tisdag 31 augusti 2010

Teknikutmaningar och PB

Eftersom alla kollegor fegade ur för kvällspasset på CFN så behöll jag lunchbokningen. Jag trodde däremot att jag skulle vara stel som en pinne efter gårdagen men kroppen känns ganska ok.

Jag hann med lite PRE-schedule idag: 2x12 Ring Pushups, 3x3 Strikta CTB Pullups och 2x5 Kipping Pullups. De tar sig men kan ju inte påstå att jag kan dem än. Crossfit-Dave tyckte kipparna såg bra ut förutom att jag bromsar i nederläge genom att inte skjuta fram huvud/bröst utan istället pendla fram benen. Note taken!
Dagens pass med Rickard var ett rent styrkepass. Ganska intressant eftersom jag inte kört sådana förr och väldigt väl timat eftersom mina luftrör trasslat lite på sistone vilket ger en direkt inverkan på flåset. (dags att fylla på inhalatorförrådet)

Som uppvärmning övade jag lite på Double Unders igen och stundtals fick jag in dem ca 1 på 3 vanliga. Däremot har jag inte fattat varför jag slår mig i huvudet med repet var å varannan gång..

Passet inleddes med Styrkefrivändningar på 80% av kapaciteten: 2-2-2-2
Jag har stora tekniska problem med den övningen. Om jag försöker bryta ned dem så handlar det om att jag inte kommer upp i "scarecrow" utan har stången nästan vid mellangärdet, jag rackar den i händerna istället för på axlarna utan att få upp armbågarna och dessutom landar jag för brett i upphoppet. På grund av detta så nöjde jag mig med att slita på 40kg en massa reps för att försöka komma på tricket. 
Rickard lade ut viktplattor som jag måste hålla fötterna inom vilket hjälpte en del på den biten, och jag kan ju komma undan scarecrowbiten genom rent momentum (är det fusk?) men jag kan banne mig inte racka korrekt. Om jag skulle lägga på vikt med min teknik skulle jag väl knäcka handlederna!

Det är väl bara att nöta antar jag, men riktigt irriterande..

Jag försökte ta med mig lite av den irritationen till nästa del: Marklyft 1-1-1-1-1-1 på 90% - 100% (alltså PB-försök). Jag är lite nervig för riktigt tunga vikter efter missen i våras men man måste ju testa. Förhoppningsvis har jag lärt mig nåt sen mina första lyft.

Vi körde två personer per stång och började på 100kg vilket inte är några problem.
Körde därefter 110-120-130-150kg (PB!) . Erik kollade mitt 150-lyft så jag bollade lite viktfunderingar med honom inför sista försöket. Eftersom han tyckte att allt såg kontrollerat ut så valde jag att öka ytterligare till det sista lyftet.

160kg fick följa med hela vägen upp till full extension och till och med hänga kvar ett par andetag för att njuta av utsikten på toppen innan jag satte ned stången! PB nummer två idag!!! :)

Jag tror nästan jag skulle kunna ta lite mer en bra dag eller så är det bara adrenalinet som talar...
Jag avslutade sista lyftet med stången i allt annat än ett fast grepp utan snarare mer "vilande" i fingertopparna men det gick ju. Men återigen.. mina händer gillar inte mig!
Det var fler som lyfte bra idag; Amany tog imponerande 120kg och jag tror Cristian låg där nånstans också!

Sista övningen för dagen var haltande marklyft på 80% 2-2-2
Jag körde under 80% på det pga att vi delade stång och inte justerade så mycket bumpers mellan oss men det blev 70-70-80kg
Tungt för ryggen var det iallfall. Det var framför allt svårt att hålla svanken i 2-sekunderspausen strax under knät.

Som treat erbjöds Tabata Row, men eftersom jag skulle tillbaka till kundmöte skippade jag den och gick direkt på stretch.

Det var riktigt kul att få känna på lite lyftfokus och att sätta 2 PB-lyft efter varandra höjer ju självförtroendet ett par pinnhål.

På minussidan påminde jag mig om att jag fuskat med mina övningar i L-Sit, ToesToBar och Handstand.. Inte bra alls!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar