onsdag 1 september 2010

CROSSFIT - Den roligaste träningsform jag saknar talang för!

Idag satt jag hemma och arbetade med lite rapportskrivning och passade på att köra ett pass på Haga med Jenny .

Jag borde dock vetat bättre än att nöjt berätta för henne att jag lyckats med några Doubleunders i veckan innan hon förklarat dagens WOD ;) 

Jag smög in en trea L-pullups innan uppvärmningen som bestod av löpning i korridoren (kändes lätt.. mycket ovant...) och sen lite gående utfall som jag fick justera en aning och slutligen hopprep. 

Varma i kläderna började vi med lite teknikträning på pushpress och som vanligt har jag problem med att få fram armbågarna. Jag fattar inte att det ska vara så svårt!?!


Efter detta så presenterar Jenny dagens WOD (med ett illa dolt leende).


WOD for time
5 varv av 
10 pushpress
10 armhävningar
10 boxjump
sedan ackumulera 50 DoubleUnders
och avsluta med ytterligare 5 varv av

10 pushpress
10 armhävningar
10 boxjump

Metcon: 16:02

Ett synnerligen elakt pass. Pushpressarna kördes med hantlar och för min del på 2x10kg. Sannolikt för lätt om jag ser till arbetsinsatsen för dessa jämfört med de andra övningarna men å andra sidan tyckte jag 16kg KBs verkade i överkant.

Pressarna gick med andra ord snabbt och för boxjumpen har jag hittat nån variant som funkar i form av ett "hoppande uppsteg". Armhävningarna gjordes på tå men långt ifrån snyggt framåt slutet. Saknade all anspänning i rygg och höft så det var kobravarning på ett flertal.


Sen var det ju det där med Doubleunders då.. Ibland inbillar jag mig att jag "har det" för att vid minsta distraktionsmoment fullständigt tappa koncepten och knappt klara singelhopp. Som regel behöver jag minst 5-6 singlar för att ladda mellan varje försök även om jag faktiskt hade tre "dubbel-singel-kombos" på raken idag. Jag hoppar ju dessutom varje DU som om jag var på väg upp på en 60cm-box så energieffektiv smidighet är det sista man tänker på om man ser mig hoppa.

Jag skulle tro att jag "förorenade" hopprepssegmentet med runt 200 singlar för att nå mina 50 DU's!  DU-frustrationen kommer ge mig hjärtinfarkt av ren ilska om jag inte får styr på dessa snart..


CROSSFIT - Den roligaste träningsform jag saknar talang för! :p


Jag avslutade med några kipping pullups och ytterligare en trea L-pullup efter passet. Inte för att L'en är formstrikta på något vis, men jag lyckas bättre och bättre med att hålla uppe benen.


Imorgon är det vila igen och på lördag är det heldagsseminarie med Jami Tikkanen på CFN!

2 kommentarer:

  1. Riktigt kul att se din blogg för första gången! Har du någon rss-funktion gömd nånstans? Har du reggat bloggen för vår lista? http://www.crossfitnordic.se/alla-bloggare-i-crossfit-sverige-12065/
    Vi ses snart!

    SvaraRadera
  2. Tjena!

    Bloggen är oreggad hittills, men den är ju inte ens en månad gammal än.

    Jag har inte hittat nån klassis RSS, men atom-feed finns längst ned på startsidan:
    http://cf-sasquatch.blogspot.com/atom.xml

    Pinsamt som gammal webräv att inte vara bättre insatt. Ses vi på seminariet i övermorgon?

    SvaraRadera