måndag 19 november 2012

Morgonpass med 6x5min Rodd

Kändes som jag fortfarande hade lätt pump i underarmarna imorse efter gårdagens svingar och jag får väl erkänna att hamstrings och högersida ländrygg/säte inte kändes tokfräscht när jag skuttade ur sängen vid sexsnåret imorse.

Jag vet inte om jag tänkte rätt eller fel, men det kändes inte riktigt som en längre uppvärmning fyllde nån funktion idag med tanke på dagens pass utan det var mer pang på.

WOD: 30 min Row

5 min @ 50%
5 min @ 80%
5 min @ 50%
5 min @ 80%
5 min @ 50%
5 min @ 80%

Metcon: 7341 meter



Jag har nog ingen vidare roddteknik ändå...

Jag hade ju dumt nog tidigare kollat på roddfenomenet Andreas resultat från samma pass i lördags och baserade min egen pace lite på det utifrån egna erfarenheter.
Satte ett mål på att 80% skulle ligga sub 2.00 (helst närmare 1.55 än 2.00) och att 50% skulle vara sub 2.10 och det gick nästan (förutom det där med 1.55), men helt utan stilpoäng.

Greppet ställde återigen till det och jag hade en del känningar i vänster biceps från första minuterna. Det gjorde att en hel del drag på 50%-segmenten bara gjordes med högerarmen med ett suspekt grepp i mitten av handtaget.
Rodde på damper 4,5 men gick successivt ned till 3,5 för att minska belastningen på biceps.
Jag borde nog ha klarat sub 2 på sista segmentet om det inte vore för att jag lyckades trassla in handduken som jag torkade av greppet med i/unders sitsen vilket resulterade i en stoppsträcka som skulle göra Robert Collin grön av avund. Här tappade jag en hel del sekunder. I försöken till att hämta upp dem var jag nere på 1.34-1.36 i splittid minut 28 men det räckte inte ända fram,

Konstigt nog så kändes passet mest på flås och underarmar/axlar. Ingen syra alls i ben/säte utan mest lite domningskänslor som att man suttit för länge i fel position.

Borde man inte iallfall få lite lite syra i buggarna efter 30 min?

Ville nå 7K, men eftersom jag programmerat in 6 x5min intervaller fick jag aldrig se nån totalsträcka förrän jag var klar så jag var lite osäker.  Särskilt eftersom jag inte mindes vad jag samlat ihop på de två första segmenten.
Glädjande nog gick den delen vägen och jag landade faktiskt lite bättre än jag trott trots allt.
Tror dock att pannbenet vaknar senare och knappast peakat vid halv åtta på morgonen... Sista 5 minuterna var inte så roliga..

Sammanfattningsvis kan man väl också enkelt dra slutsatsen att jag inte kan räkna procent.. Skillnaden mellan mina sträckor på segmenten motsvarar ju inte direkt nån 50/80 ratio...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar