söndag 11 november 2012

B som i Bakis, Burgare och Bra BackSquat

Gårdagsmorgonens Turkish Getups gick inte helt obemärkt förbi. Framåt eftermiddagen när det lektes på allvar i köket började bröstrygg och underarmar stelna till ganska duktigt och framför allt vänsterknät kändes väldigt trött.

Det bedövades dock snabbt med lite matlagningsinspiration tillsammans med en gammal kompis och några riktigt lyckade hemlagade burgare. För den som undrar är jag inte klar med receptet än (det finns saker som behöver tweakas lite) men jag kan bjuda på lite sneak peaks..

Köttblandningen bestod av 2 delar rimmat dry-aged gräsbetat högrev, 1 del Short Rib och 2 delar Top Blade





Tillbehören fick bli rökt bacon, cheddar, picklad rödlök, majonnäs på brynt smör samt pepparrotsketchup med citron.  Och givetvis French Fries på potatis och sötpotatis - friterat i ankfett


Eftersom ingen orkade baka den här gången så fick det bli hamburgerbröd från Magnus Johansson som levererar till Flippin Burgers.

Sjukt gott, men som sagt - det finns lite tweaks som ska fixas innan det närmar sig ett recept.

Trevligheter till trots så var man inte helt på topp imorse. Tack och lov fanns det rester kvar så frukosten/träningsuppladdning bestod av 2 burgare och en dubbel espresso. Och det verkade funka..

5 Set
Back Squat
20X1, 2-3 reps, 120 sek vila

90-100-110-120-130kg (PB - Tangerat men nu tidsstyrt)

Som sagt lite känningar i knän sen igår och huvudet kändes tequilatungt vid uppvärmningen på 60 kg. Gick in på 90 för att tvinga mig själv till lite koncentration och det funkade bra med treor hela vägen upp till 130 utan sticky points. Skulle nog säga att det var ca 90-95% effort idag.

4 set
Snatch Grip Romanian Deadlift
30X1, 6-8 reps, 90 sek vila
40-50-55-60kg

Tufft för mitt trötta grepp och huvud - annars OK.


Sen kom då det jag gruvat mig för..

WOD - 5 Rounds for Time
15 Wallball 20lbs
20 Kettlebell Swing 32kg
8m Dogsled Push 100kg
8m Dogsled Pull 100kg
30 sek rest

Metcon: 19:00 Rx ink vila

Redan efter jag var klar med lyften deklarerade min kropp att en bra vidare aktivitet skulle vara horisontalläge i soffan med en dålig film... och ju längre in i metcon'en desto tydligare var rösten.

Alla Wallballs obrutet och taktikbröt KBs på 10/10 redan från varv 1 (och av nödvändighet från varv 2). Funderar på om golvet var nystädat eller något för prowlern kändes minst sagt felvallad. Helt osannolikt svår att flytta och när man närmade sig bortre väggen var det som att komma ut på klister.
Inga selar i den idag så dragandet gjordes i stolparna med myrsteg.
KB blev vidrigt riktigt snabbt.. Fick pausa 15-20 sek mellan första och andra 10 reps från varv tre för att behålla medvetande och frukost om inte stolthet.

Men jag betade av eländet iallafall och  känner mig ganska nöjd. Inte minst med att (visade det sig) tangera PB i BackSquat fast tidsstyrt, bakis och submax.

1 kommentar:

  1. Ser grymt gott ut! Levererar du till Söder? :)

    SvaraRadera