söndag 7 augusti 2011

WIP - Paleo-glass: Blåbär/Kanel och Kaffe/Kardemumma

Som några vet har jag roat mig med att försöka laborera fram en vettig paleo-glass och dessutom testa mina prototyper på både familj och gymmedlemmar. Efter det har jag fått en del frågor om recepten så jag lovade att lägga ut vad jag har kommit fram till hittills.

Nu vill jag börja med att påpeka att jag inte är klar på långa vägar så recepten nedan är att ses som "work in progress" som jag fortfarande jobbar med för att försöka finslipa smak och konsistens.

Den största utmaningen just nu är konsistensen. Båda recepten nedan har fin konsistens direkt ur glassmaskinen men när man efterfryser glassen i frysen blir den mer eller mindre skottsäker. På plussidan blir den skaplig om man låter den tina upp igen, men räkna inte med att kunna skopa ut några glasskulor direkt ur frysen. Faktum är att jag är imponerad om någon lyckas "repa ytan" med en gaffel...

Personligen tycker jag glassen smakade bäst till bär, snarare än att ätas ensam, men nu är jag ingen stor glassälskare rent generellt..


Blåbär/Kanel-glass
1 liten banan
500 ml Santa Maria Creamy Coconut Milk (1 förpackning)
1/4-1/3 tsk salt
2-3 tsk kanel
150g djupfrysta blåbär
1 tsk vaniljpulver eller vaniljextrakt (dvs inte vaniljsocker ;)
3 äggulor (är inte säker på vad de tillför i dagsläget - work in progress)
Ca 0,5 tsk flytande Stevia

Tina blåbär.
Halvera bananen. Strö lite kanel över ytorna och grilla i 200 grader i ca 15  min.
Häll kokosmjölk i en kastrull, tillsätt vanilj, salt, mosad banan och kanel.
Koka upp, mixa slätt, sila av och låt svalna till rumstemp.

Vispa ned äggulorna och värm under vispning till ca 70 grader (eller så skippar ni gulorna – som sagt är jag inte säker på vad de gör..)
Mixa ned blåbär och vispa kallt/kyl. Smaka av med Stevia
Frys i glassmaskin alt ställ i frysen, men isåfall rör om/vispa ordentligt ca var 30’e minut tills det frusit ihop.

Espresso/Kardemumma-glass
0,5 liten banan
3 shots Espresso eller ca 12-15 cl starkt kaffe (jag körde Nespressomaskin)
500 ml Santa Maria Creamy Coconut Milk (1 förpackning)
1/4-1/3 tsk salt
1 tsk kardemumma
1 tsk vaniljpulver eller vaniljextrakt (dvs inte vaniljsocker ;)
Ca 0,5 tsk flytande Stevia
0,5 blad gelatin

Halvera bananen och grilla i 200 grader i ca 15  min.
Häll kokosmjölk i en kastrull, tillsätt vanilj, salt och kardemumma. Passera den grillade bananen  genom en sil (för att få en slät puré)
Blötlägg gelatinbladet i kallt vatten tills det mjuknat.
Värm försiktigt under vispning så att vanilj och kardemumma verkligen ”sprider sig” i glassmassan. Tillsätt Gelatinet under omrörning tills det lösts upp.
Låt svalna och smaka av med Stevia.

Frys i glassmaskin eller ställ i frysen, men isåfall - rör om/vispa ordentligt ca var 30’e minut tills det frusit ihop.
Det kanske skulle vara vits att vispa upp den med elvisp, men jag har inte testat..

Om det är någon läsare som har erfarenhet av hur man förändrar infrysningsegenskaper utan socker/salt/alkohol får ni gärna tipsa mig ;)
Jag har skickat lite mail för att be om proffsrådgivning så förr eller senare hoppas jag på att nå en nivå där receptet kan anses som klart.Isåfall kommer det en uppdatering med bilder och mer förklaringar om vad & varför..

3 kommentarer:

  1. Hej Matthias.

    Var köper du flytande Stevia? Tack för dina underbara recept!

    //Margrét

    SvaraRadera
  2. Hej Margrét

    Kul att du gillar mina köksexperiment :)
    Flytande Stevia hittade jag på Örtagubben på Odengatan 37(så inte såå långt från CFN)

    //Mattias

    SvaraRadera
  3. http://paleodietlifestyle.com/paleo-coconut-vanilla-ice-cream/

    SvaraRadera