söndag 5 september 2010

Stretching, ilska och utlopp

Igår var det heldagsseminarie med Jami Tikkanen på Crossfit Nordic och det var  något av det mentalt mest jobbiga jag gjort sen jag började träna...

På förmiddagen kände jag mig ganska hemma när det till stora delar snackades teori och anatomi men efter lunch var det verkligen "a fish out of water"-känsla. Lite som att vara tillbaka i skolgymnastiken igen...
Jag fick känslan av att alla andra hängde med, fattade exakt vad han menade och direkt radade upp förbättring efter förbättring medan jag blev mer och mer frustrerad över att då INTE hänga med och dessutom vara för stel/trasig/otränad för att klara hälften av det han förespråkade.
Min smärttröskel är - om inte hög så åtminstone på par med snittet vill jag inbilla mig men det var bara såå mycket som bara inte funkade.

Vilket resulterade i att när jag lämnade CFN så hade jag humör ungefär som en bakfull järv på amfetamin.
Efter ett besök på en inflyttningsfest i grannporten och några glas rött cyklade jag hemåt med en blixtrande huvudvärk. När jag vaknade imorse fanns tendenserna till både humör och smärta kvar med klara "fight or flight"-vibbar.

Nåväl, vilodag till trots insåg jag att nåt måste göras så jag letade upp en Benchmark WOD som jag borde kunna klara Rx men som skulle funka att göra "arg".
Sagt och gjort: Dags för premiär på Helen!
Jag avskyr att springa, har haft astmakänningar sen i onsdags, har ont i händer, vader och axlar. PERFEKT!

Åkte in till CFN och snackade lite med Mads och fick upp humöret en aning. Det var tydligen inte bara jag som känt mig "off" under gårdagen. 
Uppvärmningen fick bli lite DU-träning (som gick illa: argt hopprep = ingen finmotorik), 16kg KB Snatches och L-Pullups innan det bar av.


WOD Helen 3 Rounds for Time
400m Run
21 KB Swing 24kg
12 Pullups

Metcon 15.31 (tror jag)
Första löpvarvet gick "fint" och följdes av obrutna swings men pullups bröts på tre. Andra började det gå lite tyngre och jag bröt KB på 2 och pullups 3 igen. På sista varvet visslade luftrören som ett flerstämmigt ånglok. Löpningen sög, KB bröts på tre och pullups har jag ingen aning om annat än att de gick mer på vilja än nåt annat.

Jag är inte nöjd med tiden även om jag vet att förutsättningarna inte var de bästa. Jag hade bespetsat mig på under 15. Jag TROR att slutet var 15:31 och väljer det som slutresultat. Det kan ha varit 13:31 men det låter för bra.  (Tidtagning underlättar om klockan startar på noll och man inte försöker avräkna direkt när man är klar)

Sen fick jag mer tips av Mads om mina pullups och hur min taskiga kip förstör greppet. Mer teknikövning alltså!

Avslutade dagen med att lyckas ta 2 Ring Dips och körde 3x15s Hollow Rock. Alltid nåt!
Nu har jag iallafall ytterligare en Benchmark att mäta mot och ett stabiliserat humör och det kan ju vara värt en förlorad vilodag :)

PS
Seminariet var verkligen väldigt bra - problemet var snarare att jag inte är på rätt nivå för att tillgodogöra mig allt
DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar