onsdag 8 september 2010

Morgonstund med PB i rodd

Idag blev det premiär på morgonpasset på Crossfit Nordic. Jag hade gruvat mig lite men eftersom jag ändå vaknade före 6 imorse så kändes det inte så tungt att vara på plats innan åtta.

Det såg dock ut som ett slitigt pass med par-arbete. Richard och hans teamkamrat var inne på upploppet när jag kom och det såg hårt ut. Inte minst när man kollade på klockan och insåg att dagens WOD var låång..

Mads började med en del stretchövningar från i lördags innan uppvärmningen som bestod av:
3 varv
100m rodd
10 Knees to Elbows

Jag testade att sprinta roddarna med en split på 1:19-1:22 och det kändes riktigt bra. Mindre benarbete och mer inkoppling av höften. K2E kändes mindre lockande dock.

Teknikdelen var MuscleUp alt Chest To Bar Pullup. 
Jag är ju inte på en nivå att köra Muscleups än så jag slet med CTB istället. Av nån outgrundlig orsak räcker det ju inte att ha höjden utan man ska ta sig fram och nudda räcket också. 
Det var nåt min kropp inte höll med om... alls!
Iallafall inte om jag försökte köra "vanliga" kippar. Underhandsgrepp och strikt går det bättre men vem fan kan köra CTB så i en WOD??

WOD For Time (i par)
40 pullups var (en i taget jobbar)
3000m rodd (den som inte ror står i plankan)
40 pullups var (en i taget jobbar)

Eftersom vi var ojämna par anmälde jag mig att köra solo enligt
40 Pullups
3000 m rodd
40 Pullups

Metcon: 19:54

Pullups gick sådär idag. Jag skiftade runt greppet ganska mycket för att få variation och sprida belastningen men jag når nåt max runt 6 reps innan greppet säger ifrån (troligen beroende på att kiptekniken faller igenom och jag tappar flytet och ökar greppsbelastningen).

Rodden var däremot riktigt trevlig. Hade min "favoritmaskin" och så snart jag kommit upp i tempo så kunde jag pace:a det hela ganska bekvämt på en split runt 1:53-1:54 och ändå ha flås kvar att snacka med Mads ett tag i mitten. Lite smärtor i vänster axel i mitten men det korrigerades med lite enarmsdrag med höger för att få en micropaus under arbete till Mads stora nöje.
Spurtade sista 200m och kom ned i en split på ca 1:34 vilket är helt ok. Kanske inte så smart eftersom jag var riktigt mör när jag kom till sista pullupssegmentet men så kan det gå. 

Det blev nytt PB på 3000m iallafall på 11:23 och det är ju trevligt att klara det efter att ha kört 40 pullups! All ego-boost är bra i detta läge!

De sista 40 i WOD'en var dock riktigt tunga. Greppet var försvunnet och rodden hade ju tagit sitt gällande posterior chain så kipparna var ett skämt. Det blev en hel del tvåor i detta set och inget bättre än en femma tror jag.

Riktigt skoj pass iallafall med grymma prestationer av alla och jag är sjukt nöjd mitt resultat. Om jag bara kunde "få" Richards pullups hade det kunnat gå riktigt snabbt :)

Jenny var också inne och körde sin programmering. Tror nån måste prata allvar med henne.. hon frågade om jag skulle med på SM och det såg inte ut som hon skämtade!!!
Kanske kanske möjligen eventuellt när jag passerat 40 och hamnar i en annan klass (och om jag kan hålla nuvarande utveckling)

Sasquatches like to row! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar