onsdag 15 september 2010

Tabata + Tabata och dum självprogrammering

Efter att ha vaknat i ottan med Tabata-rodd på hjärnan så roade jag mig med att googla lite angående tider och teknik.

Gemensamt verkar vara att alla avskyr Tabata Rodd och att det inte finns några genvägar utan att man kommer sluta som ett illamående vrak efter övningen. 

Verkligen lovande förutsättningar inför ett morgonpass.

Det var förvånansvärt många på CFN på sjupasset som höll på att avslutas när jag kom men till åttapasset var vi fyra deltagare.

Mads inledde med lite uppvärmning med hopprep och skumma axelvrängningar innan vi gick över till dagens teknik:

Ring Dips 90%x5 
5-4-3-3-4 st

Front Squat
20-40-70-70-40 kg

Ganska stel i squat'en idag kände jag och det kändes generellt småtungt så jag var lite oroad av dagens WOD. Bara nya övningar för mig:

WOD
Tabata Rodd (inga glidmeter)
1 min vila
Tabata Pushups

Poängen är det lägsta antal 10-tal meter i rodd plus lägsta antalet pushups.
Resultat: 10+7 = 17 poäng (samma som John och det är jag löjligt nöjd med)

Rodden var också stel men fullt kontrollerad och nedpace'ad / rationell. 
Gjorde 111 lätta meter första segmentet men försiktig efter alla historier om totala genomfall höll jag igen aningen för mycket och trillade ned på 109 m segmentet efter. Då var det ju ingen vits att ta i utan jag försökte klocka in på strax över 100 varje kvarvarande. 
Total sträcka blev 843 meter, inget illamående utan snarare en ganska skön känsla.

Jag har funderat lite över HUR jag rodde och tror jag kommit på lite effektförbättringar så över 900 bör funka utan för stora problem. Jag måste ju dessutom sätta en målsättning på över 1000 för att ha nåt att kämpa mot (jag kommer sannolikt att ångra att jag skrev detta... läänge).

Efter att ha sett slitet med pushups i passet före så körde jag "smart" här. Började på 8 reps och höll detta de 5 första innan jag tappade till 7 reps på de tre sista.

Riktigt kul pass att få prova på och jag ser fram emot att testa det igen. Min teori om tavla och verklighet verkar hålla skapligt (det som skrämmer mig på tavlan brukar funka bra och det som ser lätt ut brukar sänka mig).

Sen har vi då det där med självprogrammeringen....

Jag har funderat på varför jag haft så ont i axlar/armar denna vecka tills idag när jag pratade med Jenny och poletten trillade ned:
Att göra en WOD på lördag med rodd/pullups/KBSwing/Situps och sen följa upp den med min "Snatch Viking Helen" på söndag var nog inte ett smart drag. När jag kollar på det själv ser jag ju hur dumt det är, men just då verkade det som en bra idé.. 

Vissa saker kanske man inte ska vara betrodd med som lekman.

PS
Insåg just att vi inte fick göra några Goblet Squats som 7-passet avslutade med?!?!
Mads, are you going soft on us??

1 kommentar:

  1. Inte en chans att jag skulle bli soft.. En riktig brain fart är vad det var:-)

    Starkt jobbat idag broder!

    //Mads

    SvaraRadera