torsdag 23 september 2010

En ny Nemesis - HSPU tar förstaplatsen

Vilodagar är inte att leka med. Gårdagen avslutades i samma stil som den här morgonen började; Med ett rörelseschema passande en giktdrabbad hundraåring!

Nåväl, jag är iallafall nöjd med gårdagens prestation och resultatet verkar vara ganska OK om jag ska tro mina google-hits.

Jag gjorde iallafall ett välmotiverat men svagt försök på Crossfit Nordic imorse. Hade jag sett tavlan innan vete 17 om jag inte vilat istället, men det är ju en del av charmen.

WU
500m rodd (tungt idag - 1:37 tror jag)
2 varv av
10 Shoulder rolls
10 axelvridning
5 Toes to Bar
10 KB Swing 20kg
Sidostretch

Teknik (this is where it all starts)
Fristående handstående.. yeah right!
Jag kan inte ens stå på händer mot en vägg. Erik hjälpte mig upp och med att hitta balansen och det kändes faktiskt bättre än nånsin att STÅ där, men jag saknar ju fortfarande all balans och kontroll (för att inte tala om form.. Banana-shape vore en smickrande beskrivning).

Detta följdes upp av Handstand Pushups. Här testade vi med en "assistans-sele" konstruerad av två gummiband fastsatta i pullupsräcket. Det funkade förvånansvärt bra och jag lyckades ta mig upp på egen hand och gjorde 8+5 med "blå+lila" band, men högmod går som bekant före fall..


WOD for Time
21-15-9 reps
HSPU (mod assisted med blå + grönt band + Eriks hjälp)
Kettlebell Swings 20kg
Toes to Bar

Metcon: 12:58

Detta var definitivt det närmaste jag kommit till att avbryta en WOD - utan tvekan!
Jag fick hjälp av Erik att komma upp första gången och slet mig dumt nog igenom alla 21 HSPU utan att gå ned utan nöjde mig med några vilopauser med huvudet i marken. Det underlättade ju en hel del att Erik hjälpte mig med balansen så jag kunde fokusera på själva "pushandet".
Svingarna gick bra och Toes to Bar förvånansvärt smärtfritt (7+7+7) innan det var dags för nästa vända HSPU.

Jag vet inte HUR många försök jag gjorde att komma upp, men benen var ren dödvikt och jag fick ingen ordning på nåt. Kom upp och slet mig igenom 7 reps, sen var det slut. Helt och fullständigt!
Jag pausade där och gjorde mina KB's, gick lite i cirklar och var löjligt nära att kasta in handduken.
Erik erbjöd mig att gå ned och köra på låda men jag tyckte det skulle vara ett för stort nederlag (till skillnad från att frusta som en skadeskjuten valross och knappt kunna röra sig - hängande i 2 gummiremmar. Man har ju sin stolthet att tänka på!! ;)
Han fick hjälpa mig upp och även assistera mig ganska kraftigt genom de sista 8 repsen på det varvet. T2B var återigen ganska ok (brutet på 8+7) innan det var dags igen.

De sista 9 fick Erik jobba en hel del (förutom den assistans jag hade av banden). Jag hade nog kroppsform som ett S i mina bästa stunder och riktigt wobblande repetitioner.
Helt enkelt avskyvärt dåligt!

KB var helt ok och T2B fick brytas på 3+3+2+1.

De stora lärdomarna av detta pass är att jag suger på HSPU (teknik, styrka, uthållighet och stabilitet saknas) men att Toes to Bar plötsligt kan vara nåt att se fram emot i en WOD. Allt är ju relativt och jag har nu en ny övning som ärkefiende!

Som en treat testade jag 8 reps GHD situps men hade svårt att aktivera rätt muskler.. Men bänken kommer få återbesök. Så även gummibandssetupen när jag återhämtat mig... Vilket borde bli runt Halloween som det känns just nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar