fredag 3 september 2010

Second hand(leder)

Kan man få en bättre uppladdning för ett träningspass?!?

Byrån hade kräftskiva igår, men jag hade lite annat att göra så det var med illa dold skadeglädje jag såg några rödögda kollegor släntra in efter en väl tilltagen flextid. Inte blev det sämre av blickarna jag fick när jag (med extra spelad hurtighet) tog väskan för att köra dagens pass på CFN :)

Jag kände mig lite mör i axlarna men annars riktigt laddad inför passet idag. Började med 2x10 Ring Pushups som kändes helt ok, men kippade pullups ville sig inte idag.
På plussidan satte jag 2 nya PR genom att först köra 1x4 L-Pullup CTB för att följa upp med en 1x5. 


Så över till dagens pass som Rickard höll i.

Teknikdelen bestod av Front Squat och Thrusters. Ovana övningar som jag inte har nån vidare teknik i.

Front Squat: 5-5-5-5-5 på 80%
Efter några test med bara stången (och en sedvanlig frustrerande kamp mot droopy elbows och inåtgående knän) så testade jag med lite vikt.
40-50-60-60-70kg

Det kanske var runt 80% men jag skulle tippa på snarare 70%.
Däremot är ju inte min form mycket att hurra för.

Sen har vi då Thrusters som är etter värre!
10-10-10 resulterade i 20-30-30kg

Det är inte övningen i sig som är problemet, men jag får ju inte till tekniken.
Armbågarna sjunker, jag rullar på fötterna och knäna vill inåt. Hur svårt ska det vara!?!?!


Ett mer irriterande problem som ständigt dyker upp och påverkar alla övningar av det här slaget är ju mina värdelösa second-hand-handleder..

Det märks redan när jag ska ned med stången från rackat läge så fort jag får på minsta vikt. Handlederna känns som jag stukar dem lätt om och om igen och jag har svårt att vrida in dem så jag kan greppa stången ordentligt. Vänsterhanden får jag "vrida loss" ur greppet så jag endast håller stången med två fingrar i vändningen.
Detta påverkade ju också direkt dagens WOD.

WOD 6 Rounds for Time
8 Thrusters 40kg (mod 30kg)
16 Boxjump
4 Burpee

Metcon: 9:46

Som sagt; min teknik för Thrusters må inte vara snygg men det är löjligt frustrerande när det är underarmar/handleder som gör att jag måste bryta seten. Det är en sak att ta vara långsam eller svag, men mina "lågpris-Lidl-leder" driver mig till vansinne!!!

Boxjumpen gjordes en fot i taget vilket absolut är en modifikation till det enklare, men det mer konstanta tempot gjorde att jag kunde stretcha handlederna lite under boxjumpssegmentet.

Listan över saker att öva på / brister att arbeta med blir bara längre:
- DoubleUnders - Koordination
- Handstand - Styrka / Balans
- Boxjump - Spänst / Kondition
- Löpning - Teknik / Kondition
- Pullups - Teknik
- Snatch/Thruster etc - Teknik / Rörlighet / Styrka

Vi börjar där tror jag... och försöker ha en positiv syn att med så många förbättringsområden så bör jag ju lyckas visa framsteg med nåt av dem... även om listan är lite nedslående (särskilt som den inte är komplett).

Nåväl; Imorgon är det heldagsworkshop på CFN följt av inflyttningsfest i porten bredvid.
Can't wait!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar