torsdag 9 september 2010

Yesterdays Best is Todays Standard - 6 veckors återblick

Vilodag idag och dags för lite reflektion.

Jag vet att jag ger utlopp för en hel del frustration i den här bloggen, men ibland så är det nyttigt att se tillbaka med mer objektiva ögon på sina framsteg och bakslag.

Lite Skadehistorik
24 Augusti 2009 - Operation för avsliten hälsena
13 Oktober 2009 - Påbörjar rehabträning 
10 December 2009 - Tillåtelse att skippa kryckorna
21 Januari 2010 - Sista besöket på sjukgymnastiken

Efter det följde nån typ av halvsporadisk träning för att få upp lite flås och styrka och rörlighet. Det blev mycket promenader, försiktiga spinningpass och en del svårt modifierade Crossfitpass på Haga som satte Jennys kreativitet på prov. Jag var väl dessutom inte på nåt lysande humör eftersom kroppsvikt/form helt klart påverkats av all inaktivitet.


I slutet av Maj 2010 klev jag in på Crossfit Nordic första gången, välkomnades med premiären av "Ellie" och körde sen nåt pass i veckan i början av sommaren.

I början av Juli körde jag några PT-pass för Rickard med primärt fokus på rörlighet och lite styrka men hann aldrig riktigt få upp ångan innan en jobbresa och en mindre axelskada/nervsqueeze bromsade allt igen.

Första Augusti fick det vara nog och jag började träna betydligt mer seriöst eller åtminstone regelbundet och har sen dess försökt få in 5 pass i veckan.

Då var det extremt sällan jag kunde klara ett pass Rx (under 1 på 15 skulle jag tro), jag hade aldrig klarat någon Benchmark WOD utan att skala ned den och bytte alltid ut löpningen mot andra övningar. Jag hade heller aldrig kört korrekta pullups i en WOD utan alltid tvingats byta dessa till Jumping Pullups.


Lite statistik från Juni:
DoubleUnders: Nej
Kipping Pullups: Nej
Ring Dips: Nej
Löpning 2000m: Nej

Deadlift: 140Kg
Obrutna Singelhopp: 30 st
Pullup: 5RM (10 totalt i WOD)
L-Pullup: 1RM
Rodd 500m: 1:34.2
Rodd 2000: 8:05
Rodd 3000m: 12:54
K2E: 3 st (jumping i WOD)
Turkish Getup: 16kg

Söndag den 22'a Augusti körde Mads ett tekniksegment för kipping pullups och helt plötsligt trillade halva poletten ned och där nånstans började jag fundera på framstegen från strax innan jag jag startade bloggen till i dagsläget. Det enorma tidsspannet av ca 6 veckor.


Senaste statistiken
DoubleUnders: Mixade med Singles (50 st i WOD)
Kipping Pullups: 7 st (totalt max 80 i en WOD)
Ring Dips: 2 st
Deadlift: 160kg
Obrutna Singelhopp: 210 st
L-Pullup: 5st
Rodd 500m: 1:29.5
Rodd 2000m: 7:04
Rodd 3000m: 11:23
Löpning 2000m: 10:01
K2E: 12 st
Turkish Getup: 24kg

Bodyweight Fran: 5:16
Helen: 15:31


Det är ju inga fantastiska siffror i sig, men om jag ser till helheten har det hänt en hel del:

Jag har inte behövt modifiera ned till Jumping Pullups i någon WOD de senaste 2 veckorna.
Jag har en Rx'ad Helen och Bodyweight Fran att benchmarka mot och jag har generellt mycket bättre förutsättningar att köra Rx på de vanliga passen.
Att börja få till kipparna är en grymt skön känsla och hopprepet gör mig bara lätt irriterad numera. Jag börjar kunna köra löpningen i passen även om det går sakta och minus 3,5 kilo och 2 hål i bältet är dessutom välkomna resultat.

Stort tack Jenny & Susanne på Sturebadet Haga, gänget på CrossFit Nordic (Mads, Rickard, Erik, David) och alla träningskompisar som hjälper mig framåt!!!

Jag vet att jag är otålig och har mycket att jobba på, men det tar sig!

PS
Att min hjärna anser att gårdagens bästa prestation är dagens nya miniminivå är en annan femma, så jag kommer nog fortsätta att skriva av mig frustrationen över att inte prestera som jag vill :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar