torsdag 9 juni 2011

Skönt pass och Mat för Optimal Hälsa 3

Blev mot alla odds klar lite tidigt på jobbet idag så jag kom en dryg timme tidigt till CFN och kunde köra 17.30 då det passet inte var fullt.

Dagens pass såg ut att vara ganska mycket i min smak förutom att det innehöll DoubleUnders.

Det var iallfall varmt och skönt inne på Nordic så redan efter uppvärmningen klibbade kläderna en del.

Teknik/Styrka
Evil Wheel 3 x 90 %
15 - 12 -10 reps
Jag låg nog en del under nittio procent här. Jag gillar hjulet och här kändes det nog mest i axlarna som fortfarande är lite möra. Kan ha att göra med att jag testat att leka morgongymnastik med 30 ryska svingar varje morgon senaste veckan men sannolikt mest med avklingande sviter från måndagen.

GHD Situps
10 reps
Enligt Rickard såg det ganska bra ut. Benen var mestadels Prime Mover, men jag är lite dålig på hållningen i ryggen. För en gångs skull hade jag inga känningar i ljumsken så jag kanske gjorde rätt.


WOD - AMRAP 12 minuter
3/3 Manmaker 22kg
10 Mountainclimber
10 Kettlebell Swings 20 kg
20 DU (Sub: 60 Singles)

Metcon: 9 varv + 3/3 Manmakers

Gick nog för 90% i detta pass skulle jag tro eftersom jag fortfarande kunde gå runt och var dessutom fullt pratbar efter klockan nådde 12 minuter istället för att ligga och flämta efter luft. Det var helt klart axlarna som tog slut långt före flåset.
Manmakers gick bra (roddrörelse), men just steget från dem till den statiska axelbelastningen.i Mountainclimbers var ingen hit.

Efter detta var det dags för del tre av Mat för Optimal Hälsa och Prestation.
Idag avhandlades råvaror med fokus på spannmål, baljväxter, ris och maghälsa.

Potatis klassades som - om än inte optimalt så - nånting som man i övrigt frisk kan äta nån gång ibland - förutsatt att de skalas. Färskpotatis klassas som betydligt nyttigare än vinterpotatis med tanke på de lägre halterna av skadliga ämnen så man kan kanske unna sig lite i midsommar.

Nu väntar jag med spänning på avsnittet där mejeriprodukter avhandlas eftersom det indikerats att det finns en massa gradskillnader inom dessa. Yoggi, Kefir, Hushållsost och Parmesan kan omöjligen ligga på samma nivå i hälsospektrumet...

Dagens citat; "Gluten har en särskild plats i helvetet"
Om jag kunde fatta varför blogger roterar vissa bilder...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar