måndag 6 juni 2011

Murph as a Mermaid = Dumhetens Demoner

Det finns ju nåt gammalt talesätt som lyder "Har man tagit fan i båten, får man ro honom iland" och det kan nog ganska bra beskriva dagens väldigt ogenomtänkta pass.

Inom vår lilla crossfit-värld finns det ju en hel del namngivna pass och sen brukar de dyka upp igen med lite skoj prefix när någon justerat och bytt ut någon övning; Helen som givit upphov till Viking Helen/Wet Helen där löpningen är utbytt mot rodd, Heavy Fran med tyngre vikter etc.
Så jag tänkte att jag också kunde modifiera och döpa om ett pass..

Ogenomtänkt kan förresten vara ett lite felaktigt ordval, eftersom jag funderat på upplägget en tid, men tyvärr inte tänkt helt klart gällande tidsåtgången för de olika delarna vilket gjorde detta till den förhoppningsvis längsta WOD jag nånsin kommer genomföra. Det faktum att inte det hela inte var en impuls kanske gör det hela ännu dummare...

Jag funderade stundtals på att "modifiera under passets gång" men vafan.. Det finns ju folk som frivilligt springer Maraton och i den jämförelsen så kör jag betydligt hellre det här passet.

WOD  - "Murph as a Mermaid" Linear for time
1600 m Swim
100 pullups
200 pushups
300 squats
1600 m Swim

Metcon: 2.49:32 Rx (varav ca 15 minuter ombyten)



Så osannolikt dumt..
Jag tänkte att eftersom jag är så sopig på att springa byter jag helt enkelt ut löpningen mot simning - meter för meter. Nu är jag ingen klippa på att simma heller och har aldrig lärt mig crawla så det blev bröstsim hela vägen. Här hade jag verkligen inte tänkt igenom hur lång tid det tar att simma 1600 meter bröstsim (vilket för övrigt innebär ganska precis 128 längder i Hagas pool).

Efter 800 meter insåg jag att jag kanske skulle skalat och nöjt mig där, men då skulle det ju å andra sidan inte varit ett regelrätt substitut av övning.. Stick to the plan!!
Första simningen tog knappt 44 minuter med lite girande för badande norska barn vilket jag är ganska nöjd med. För att sedan gå över till att köra PU/PshU/Squat måste jag dessutom torka av mig och byta om innan jag kunde springa bort till salen med pullupsräcket så här gick väl ca 8-10 minuter till spillo (vila).


Pullups kan ha varit de långsammaste jag nånsin gjort. Bröstsim främjar vare sig dragstyrka eller kip och de bröts genomgående på femmor för en totaltid på runt 11 minuter.
Jag tror pushups tog mindre stryk av simningen än jag trott men jag var ganska mör i bålstabiliteten. Nu är jag absolut ingen klipppa på dem iallfall så de tog nog ca 22 minuter till Fredriks stora nöje. Jag vågade inte pusha för hårt med tanke på att jag skulle orka avsluta också. Även dessa kördes i multipler av femmor.

Squats hade jag nästan sett fram emot med tanke på hur axlarna kändes i slutet av armhävningarna men de var banne mig inte kul heller. Till stor del återigen korsrygg och för trötta armar för att jobba ordentligt. Blandade brytningar på 25/10/5.

Sen kändes det faktiskt skönt att få dra på sig de blöta badbyxorna och komma ner i poolen för de sista 1600 metrarna - strax innan 2h enligt Suunton på armen.
Sista 600 innebar några "simmande kramplösningar" i både vad, lår och axel så det gick ju inte med nån Weissmuller-hastighet direkt. Även här var det frestande att skala ned, men att bryta på upploppet kändes inte som en option.

Nu är idén iallafall genomförd och jag kan med gott samvete säga att jag inte rekommenderar den till nån.
Tveksamt om det kan kallas WOD utan kanske mer projekt, utmaning eller idioti (den här gången ger jag dig det Christian ;) ).

Intressant test av arbetkapacitet dock. Må så vara att den inte var högintensiv..

Dogbert sammanfattar läget!


Jag körde iallafall inte med viktväst!!

4 kommentarer:

  1. Du är fasen inte sann!!!
    Hehehe jäkla galen panna. Grymt jobbat.

    SvaraRadera
  2. Herregud! Jag har sagt det förr och säger det igen: Du är galen! men på ett sånt där lite charmigt sätt haha. Vi ska nog ta och ha en simkurs du och jag om du ska fortsätta med det där så det iaf blir lite effektivt och du slipper vara nära att drunkna :)

    //M

    SvaraRadera
  3. Ja det var väl inte ett så smart drag, men jag kunde väl inte bryta när jag väl börjat? ;)


    Kan du lära mig crawl Martina, så är jag evigt tacksam. Jag är ju mer van med långsamma frogkicks längre ned under ytan..

    SvaraRadera
  4. Självklart kan jag det..kan även lära dig fjäril om du vill..DET kommer att bli en syn! :)

    SvaraRadera